اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/  ۲۱  جوزا/ باختر

 عالمان دین از افغانستان، پاکستان و عربستان سعودی در نشست شان که دیروز برگزار شد تاکید کردند که بهانە يي برای ادامۀ جنگ در افغانستان وجود ندارد.

مفسرآژانس باختر می نگارد؛ روز گذشته شماری از علمای دین از افغانستان ٬ پاکستان و عربستان سعودی در مکه مکرمه دور هم جمع شدند که اوضاع افغانستان  و دلیل ادامۀ جنگ دراین کشور را بررسی کنند.

این در حالی است که جنگ درچهل سال اخیر در افغانستان و به خصوص بعد از آن که طالبان در دهه  هفتاد خرشیدی وارد صحنۀ سیاسی و نظامی افغانستان شدند با شعار و انگیزه های دینی ادامه یافته است٬ طالبان در بیست سال گذشته زمانی که نیروهای خارجی در این کشور حضور یافتند٬ جنگ شان را جهاد گفتند و بیشتر از فتوا و دساتیر روحانیون پاکستانی متاثر بوده اند.

علمای پاکستانی  جنگ جاری را در افغانستان جهادگفته اند و طالبان را در سرباز گیری از طریق مدارس دینی و منابع دیگر مذهبی کمک کرده اند٬ روحانیون سرشناس پاکستانی که خود روابط نزدیک با نظام و اردوی پاکستان داشته اند٬ بار ها به گونۀ علنی از جهادی که طالبان شعار آن را سر داده اند  حمایت کرده اند و زمینه کمک های مادی و معنوی را برای این گروه  مساعد کرده اند٬ در حالی در رابطه به تامین حقوق اقلیت ها در کشور خود و بیرون از آن کشور خاموش بوده اند.

در افغانستان و در حلقه های راست اندیش پاکستان و به همین ترتیب در میان کشور های منطقه و فرا تر از آن٬ این اندیشه قوی و پا برجاست که حلقه روحانیون پاکستانی در شدت گرفتن ناهنجاری در افغانستان نقش غیر قابل انکار دانسته اند٬ این امر سبب شده است که مدارس دینی در پاکستان هویت خود را از دست دهند و نزد کشور های منطقه به عنوان دستآویزی برای استخبارات پاکستان معرفی شوند٬ امروز در کشور های آسیای میانه٬ کشور های عربی و کشور های دیگر درس خواندن در مدارس دینی پاکستان اعتباری ندارد و اسناد تحصیلی این مدارس نه تنها اعتباری ندارد بل بسیاری کشور ها آن را سند جرمی می دانند٬ منجمله تاجکستان و ازبکستان.

سال هاست که طالبان با انگیزه هایی که از سوی حلقه های روحانی در پاکستان دریافت کرده اند جنگ شان را جهاد نام گذاشته اند در حالی که علمای دین در کشور های دیگر جهان اسلام و مراجع معتبر فتوا؛ از مکه مکرمه گرفته تا جامعه الازهر مصر از اردن تا مالیزیا از اندونیزیا تا فلسطین تا علمای دین در اروپا و امریکا و افریقا همه گفتند که افغانستان دارالحرب نیست و جنگ جاری در این کشور نا روا است. مگر  علمای پاکستانی خلاف دیدگاه و نظر جمعی علمای دیگر بر ادامۀ جنگ و جهاد در افغانستان تاکید کردند و برای طالبان انگیزۀ کشتار و تخریب دادند٬ روحانیون پاکستانی بار ها دعوت علمای افغانستان و کشور های دیگر برای شرکت در یک مناظره و بررسی عوامل جنگ در افغانستان جواب رد دادند٬ مگر سرانجام دیروز در یک نشست مشترک در مکه مکرمه شرکت کردند مگر  ملايان پر نفوذ مذهبی پاکستان در این نشست حضور نداشتند.

در این نشست بازهم علمای شرکت کننده از پاکستان موضع واضح نداشتند٬ آنان نگفتند که چرا هم قطاران شان در پاکستان سال ها جنگ جاری در افغانستان را جهاد گفتند و آنان برای جهاد خواندن جنگ جاری در افغانستان چه دلایل داشتند؟آنان باید می گفتند که چرا علمای دین در پاکستان برخلاف علمای دیگر جهان اسلام موضع گرفتند؟ آیا آنان بیشتر از دیگران٬ بیشتر از جامعۀ الازهر٬ مفتی اعظم سعودی٬ ملا امام مسجد الاقصی… در باره قرآن٬ دین و شریعت می دانند و یا هم برداشت و باورشان  از دین و قرآن بیشتر از دیگران است در حالی که همه علما چه در افغانستان٬ پاکستان ایران و سعودی و جا های دیگر پیرو یک مکتب٬ یک قرآن و یک پیامبراند مگر حرکت علمای دین در پاکستان خلاف مسیر آب در دریا است.

اشتراک کنندگان نشست مکه مکرمه  تاکید کردند که اکنون «هیچ بهانه یی برای جهاد در افغانستان باقی نمانده است».

این کافی نیست علمای شرکت کننده از پاکستان و همچنان  علمای کشور میزبان باید واضح تر حرف می زدند٬ آنان باید می گفتند اگر جنگ افغانستان جهاد است روی کدام دلیل است؟ و اگر جنگ حرام است باید با صراحت طالبان را در ادامۀ جنگ مقصر می دانستند به خصوص این که٬ سخنگوی این گروه درست زمانی که علما در مکه مکرمه گرد هم آمده بودند بر ادامۀ جنگ و یا جهاد شان در برابر نظام افغانستان تاکید کرد، در حالی که  بسیج عالمان دین به ویژه علمای افغانستان و پاکستان برای نا مشروع دانستن جنگ در افغانستان و تلاش برای صلح بود.

این کافی نیست که عالمان دینی پاکستان بگویند که امنیت در افغانستان به معنای ثبات در پاکستان و منطقه است و آنان برای پایان جنگ در افغانستان همکاری خواهند کرد٬ آنان باید در ختم فتوا های تحریف شده تلاش کنند٬ این همکاری با مردم افغانستان نیست و نباید هم با این کار فخر فروشی کرد٬ پیچیدن به این مسئله ادای دین از سوی یک عالم دین است٫ زیرا این علما اند که گمراهان را٬ در یافتن حقیقت  کمک می کنند.

این علما باید برای  طالبان گوشزد کنند که با آغاز روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان دیگر بهانه‌ یی برای ادامۀ جنگ وجود ندارد و تداوم جنگ در چنین شرایطی، مسلمان‌کشی است٬ شاید طالبان با شنیدن این گفته ها از زبان یک روحانی پاکستانی  زودتر به جنگ خاتمه بخشند٬ در غیر آن علمای دین از کشور های دیگر برای آنان زیاد گفتند مگر کمتر شنیده شد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا