اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۳ اسد/ باختر

جنگجویان خارجی در افغانستان، مهمانان ناخوانده یی اند که میزبانی از آنان و نادیده گرفتن آنان نمی تواند توجیه پذیر باشد.

مفسرآژانس باختر می نگارد؛ سازمان ملل باردیگر از حضور اعضای شبکۀ القاعده در افغانستان سخن گفته است و در گزارش تازۀ خود یاد آور شده است که اعضای القاعده هم‌اکنون در ۱۵ ولایت افغانستان حضور و فعالیت دارند و بیشتر در بخش‌های شرقی، جنوبی و جنوب‌شرقی افغانستان دیده شده اند.

این سازمان تنها ازحضور القاعده در افغانستان یاد نکرده است، بل از ادامۀ فعالیت داعش در افغانستان و تقویت این گروه نیز یاد کرده است و تذکر داده است که فعالیت داعش در پایتخت کشور نیز تقویت شده‌‌است و داعش هم‌اکنون در بخش‌هایی از شرق، جنوب و جنوب‌شرق افغانستان از جمله در  نورستان، بادغیس، سرپل، بغلان، بدخشان و کندز پایگاه دارد.

تنها اعضای  القاعده و داعش نیستند که در افغانستان حضور دارند، دولت افغانستان به گونۀ مستند مطرح کرده است که صد ها پاکستانی که وابستگی های خاص با نهاد ها و سازمان های کشور شان دارند در کنار مخالفان مسلح یی در برابردولت در جنگ اند. روز گذشته والی ننگرهار گفت: تنها در یک روز اجساد چهل پاکستانی که در جنگ های افغانستان کشته شده اند، ذریعه هلال احمر افغانی به پاکستان انتقال یافته است. در حالی که اجساد صد ها پاکستانی دیگرکه در افغانستان و در جنگ در برابر نظام کشته شده اند از راه های غیر قانونی به آن کشور انتقال یافته است، در زابل نیز یک پنجابی که در کنار مخالفان مسلح درجنگ بود گرفتارشده است واز حضور شهروندان پاکستانی در ولایت های دیگر نیز اخباری منتشر شده است.

جنگجویان خارجی در افغانستان عامل ادامۀ جنگ وویرانی در کشور اند، در حالی که هیچ کشور و نهاد بین المللی در برابرچنین یک ناهنجاری مسوولیت پذیر نیست و این افغانان اند که باج حضوراین مهمانان ناخوانده را می پردازند.

حضور خارجیان در جنگ افغانستان به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست، همه جریان ها، سازمان های جهانی منجمله سازمان ملل، کشور هایی که شهروندان شان در جنگ افغانستان حضور دارند و در کل جامعه جهانی در مهار چنین یک ناهنجاری مسولیت ها و مکلفیت هایی دارند که باید به آن بپردازند، تنها نشر یک گزارش  و یا ابراز نگرانی  و یا هم تائید و تکذیب حضور این  افراد کافی نیست. سازمان ملل باید نقش خود را در معضل افغانستان دریابد، این سازمان اختیارات ویژۀ  در سطح جهانی دارد از تحریم سازمان و کشور های حامی هراس افگنان گرفته تا اعزام عساکر کلاه آبی ها برای رفع حاد ترین مشکلات جهانی. در حالی که سازمان ملل در جریان بیست سال گذشته در افغانستان بیشترمصروف صدور قطعنامه  و یا ارائۀ گزارش بوده است که هیچگاه جنبۀ عملی به خود نگرفته است، از طرف دیگر اعضای القاعده در افغانستان بیشر شهروندان کشور های همسایه و کشور های عربی و پاکستان اند مگر این کشور ها هیچگاهی در برابر  شهروندان شان احساس مسوولیت نکرده اند  و راه های  رسیدن وادغام  شهروندان شان را با سازمان های  هراس افگن نبسته اند، همچنان گروه های مسلحی که در برابر نظام فعالیت دارند و این فعالیت شان را در حضور نیروهای خارجی و به نام اشغال افغانستان توجیه کرده اند، چرا اجازه می دهند  که خارجی دیگر با نام و هویت دیگر در افغانستان حضور داشته باشند، اگر امریکاییان با هواپیما و توپ و تانک مردم ما را کشتند، القاعده و داعش با تخریب پل و پلچک و فعالیت های خود سر دیگر باعث ویرانی و کشتار در کشور ما شده اند، پس خارجی خوب و بد وجود ندارد.

از طرف دیگر یک نوع حس بدبینی، عقده و انتقام میان گروه های هراس افگن وجود دارد، داعش القاعده و القاعده داعش را دشمن خود می داند و بیشتر برای زمینگیر کردن یکدیگر فعال اند و بدون شک حضور جنگجویان دو طرف در افغانستان، این کشور را به میدان رقابت و جنگ آنان مبدل خواهد کرد 

چنانچه در گزارش سازمان ملل وضاحت دارد که  شاخهٔ‌ خراسان داعش، تلاش‌ها را برای جلب و جذب جنگ‌جوی بیشتر افزایش داده اند و رهبران این گروه امیدوار اند که ده هزار جنگجوی طالبان را که از توافق صلح با امریکا ناراض اند به خود شان جذب کنند.

تائیدحضور القاعده و داعش در افغانستان از سوی سازمان ملل بر خلاف گفته های مقام های امریکایی است که گفته اند القاعده در این کشور ختم شده است، این نشان می دهد که امریکا در افغانستان دورغ های زیادی گفته است و در پی پروژه های جدید در این کشور و منطقه است.

  در اینجا حرف ما متوجه افغانان منجمله طالبان است که دیگر به حضور حارجیان در کشور نه بگویند  و با دور کردن خارجیان سرنوشت مردم افغانستان را از بازی های بیرونی نیزخارج کنند و فرصت آن را مساعد کنند که افغانان دور از بیگانگان سرنوشت خود و کشور شان برسند.  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا