تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل /19 اسد/ باختر
کار زاری که در روز های اخیر زیر نام «پاکستان را تحریم کنید» در صفحات اجتماعی به راه انداخته شده است نمونه یی از انزجار و نفرت در برابر عملکرد شیاد گونۀ پاکستان است که می رساند٬ پاکستان یک کشورمطلوب برای همسایه های خود نیست.
مفسر آژانس باختر می نگارد؛ از چند روز به این سو کارزاری در شبکه‌های زیر نام «پاکستان را تحریم کنید» به راه انداخته شده است٬ با گذشت دو سه روز معدود از این کار زار٬ ملیون افغان و شهروندان کشور های دیگر با آن یکجا شده اند و طرفداری شان را از وضع تحریم ها علیه پاکستان بیان کرده اند.
کاربران صفحات اجتماعی با هشتگ ‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی٬ ازنهاد های معتبر بین المللی ازجمله سازمان ملل متحد و جامعۀ بین‌المللی خواستار تحریم پاکستان به عنوان یک کشور مداخله گر٬متجاوزو حیله گر شده اند٬ آنانی که با این کارزار یکجا شده اند به این باور اند که پاکستان در عقب تمامی ناهنجاری های قرار دارد که مردم افغانستان رنج آن را می کشند٬ از میزبانی گروه های هراس افگن گرفته تا تمویل مخالفان مسلح دولت افغانستان٬ از فشار های اقتصادی تا ایجاد ناامنی در این کشور٬ مسوول پاکستان است و باید تحریم شود .
کارزار‹هشتگ› در صفحات پیش از برگزاری نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز جمعه، پانزدهم اسد، برگزار شد، به راه انداخته شده است اما در دو روز گذشته افزایش یافته است .
« هشتگ ابزاری برای رسیدن به یک موضوع است که برای شناسایی پست های مرتبط بکار می روند و کاربران می توانند با وارد کردن علامت # و سپس کلمه کلیدی اصلی، مانند #خودکار به تمامی پست های موجود با این هشتگ دسترسی پیدا کند» در روز های اخیر علامۀ هشتگ در صفحات مجازی به نمادی از همدلی و هماهنگی مردم افغانستان در برابر یک تجاوز مبدل شده است٬مردم افغانستان بدون تعلقات قومی از نام کشور و هویت ملی شان وارد این کار زار شده اند و هشتگ # را دنبال می کنند و به کار می برند.
این درست که کار زار ‹پاکستان را تحریم کنید› در صفحات اجتماعی یک کار زار تبلیغاتی است مگر مهم این است که مردم افغانستان جمع وجدان های بیدار در کشور های دیگر نشان دادند که در برابر تجاوز بیگانه ایستاده اند و این پیام را دادند که معضل جاری در افغانستان یک معضل داخلی نیست٬ نتیجه مداخله و تجاوز پاکستان بر افغانستان است٬ نتیجه خدمت طفیلی گونۀ پاکستان برای کشور های دیگر است.
باید گفت که سازمان های حقوق بشری٬ فعالان حقوق زن٬ مدافعان حقوق قربانیان حوادث تروریستی٬ مدافعان حقوق کودکان… بار ها گفتند که پاکستان عامل زشتی های جاری در افغانستان است٬ عملکرد پاکستان در قبال افغانستان واضح و روشن است٬ همه می دانند که پاکستان در افغانستان در پی چه است و چه می خواهد؟ مگر سکوت معنا دار کشورها و سازمان بزرگ جهان ‹ امریکا ٬روسیه٬ چین… ملل متحد و…› به پاکستان جرئت داده است که در افغانستان با دست بالا مداخله کند٬ حیات سیاسی و روابط بین المللی پاکستان بیش از حد طفیلی ووابسته است و این امر سبب شده است که کشور های زیادی روی منافع که در منطقه دارند بر پاکستان دست بکشند و آن را نوازش کنند.
مگر در روز های اخیر حرف های زیادی در بارۀ عملکرد پاکستان و نیات این کشور در قبال افغانستان گفته شده است و بیشتر مردم و شخصیت و دیپلمات ها خواهان تحریم پاکستان با شیوه های گونه گون شده اند از جمله کریس الکساندر سفیر پیشین کانادا در کابل و معاون نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل برای افغانستان خواستار اعمال تحریم در برابر پاکستان شد٬ تنها افغانان و یا خارجی های واقعبین نیستند که از نیات زشت و پلید پاکستان می گویند٬ شهروندان پاکستان هم به واقعیت های تماس گرفته اند که قابل دقت است.
شماری از احزاب سیاسی در ایالت خیبرپختونخوا پاکستان با راه اندازی جرگهٔ قومی، اسلام‌آباد را به خشونت‌های اخیردرافغانستان مقصر خواندند.
ایمل ولی خان، رهبر ایالتی حزب عوامی نشنل می گوید هزاران فرد مسلح از پاکستان به نام “جهاد” به افغانستان می روند و در آنجا آتش می‌افروزند.
او افزود: در این روزها اجساد تروریستان به پاکستان آورده می‌شوند و زیر پرچم ملی پاکستان برای آنان سلامی زده می شود و با احترام به خاک سپرده می شوند… چرا ما چشمان خود را می بندیم؟ مراکز آموزشی طالبان درکجا استند؟
یک باشندۀ لاهوری که خود را چنگیز معرفی کرده است در صفحه اجتماعی خود گفته است « پاکستان به نام اسلام و جهادافغانستان را ویران کرد٬ اگر این جهاد و اسلام است پس من مسلمان نیستم»
کار زار هشتگ در صفحات اجتماعی حاوی پبام در برابر زشتی و پلیدی های است که کرنیل های روالپندی و متخصان کشتار ووحشت در آی، اس، آی آن را در افغانستان مرتکب می شوند٬ این کار زار آغاز منزوی شدن دو باره به پاکستان به عنوان یک کشور متجاوز٬ فریب کار و حیله گر است که انجام آن افتادن در دامی است که برای دیگران پهن می شود . تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا