اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۲۳  عقرب/ باختر

امارت اسلامی افغانستان خواستارتعامل، گفت وگو و تفاهم با جامعۀ جهانی است  و این زمانی موثر بوده می تواند که کشورهای بیرونی، خود وارد بحث مستقیم با امارت اسلامی شوند.

مفسر آژانس باختر می نگارد؛ با تامین حاکمیت جدید در کشور شماری از سفارت خانه های خارجی در کابل  روی دلایل و یا برنامه هایی که خود داشتند، کار شان را تعطیل کردند  وامور شان را از کشور سوم و بیشتر از شهر دوحه قطر دنبال می کنند، در حالی که شماری دیگری از سفارت خانه ها بدون هیچ مشکلی کار شان را در کابل ادامه دادند و حضور دیپلماتیک شان را در پایتخت افغانستان حفظ کردند.

کشور هایی که سفارت خانه های شان را در کابل تعطیل کردند، ایراد و گفته های زیادی به آدرس افغانستان و امارت اسلامی دارند، در حالی که امارت اسلامی خواستار تعامل و گفت وگو های سازنده  با کشور های خارجی است و این نیاز است که  برای حل سو تفاهم و یا نگرانی ها باید کانال ها و مراجع دیپلماتیک باشند.

به تازگی دولت امریکا از قطر خواسته است که به عنوان حافظ منافع آن کشور در افغانستان عمل کند و یک بخشی از سفارت قطر در کابل می تواند به امور قنسلی امریکا رسیدگی کند.

دولت جدید افغانستان روابط خوب با کشور دوست قطر دارد و این که دوحه به عنوان یک مرجع فعال دیپلماتیک برای افغانستان مبدل شده است، یک امر نیک است مگر با در نظر داشت این که شماری معین از کشور ها حرف هایی به آدرس افغانستان و امارت اسلامی دارند،  خوب است که این کشور ها خود وارد بحث با افغانستان شوند و مانند روسیه، ترکیه و ایران و یا چین، حضور مستقیم دیپلماتیک در افغانستان داشته باشند.

وقتی که شرایط فعالیت و کار برای سفارت روسیه و یا هم چین و ترکیه در کابل فراهم است چنین شرایط و فرصت برای امریکا و کشور های دیگر غربی نیز مساعد است، به همین دلیل است که امارت اسلامی از امریکا خواسته است که سفارت خود را درکابل فعال کند و وارد گفت وگو وهمکاری مستقیم با امارت اسلامی شوند.

جامعۀ جهانی باید درک کرده باشد که تعامل با امارت اسلامی از جهات مختلف هم برای افغانستان وهم برای منطقه و جهان بسیار مهم است.

نیاز است که جامعۀ جهانی  به تعامل سازنده با امارت اسلامی ادامه دهند، امارت اسلامی به نوبه خود آمادۀ همکاری با جامعۀ جهانی است  و اقدامات مثبت را برای رفع چالش‌های موجود روی دست گرفته است.

شماری از حلقه ها در بیرون از افغانستان ایدۀ منزوی کردن این کشور را دنبال می کنند که این نمی تواند یک ایدۀ خوب باشد زیرا پیامد برای دیگران نیز نا گوار خواهد بود، باید  به توان امارت اسلامی در ادارۀ افغانستان و مدیریت اقتصادی و کاهش فقر و تامین امنیت حساب کرد، باید راه های تعامل با امارت اسلامی را جستجو کرد، به همین دلیل است که سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان می گوید« انزوای امارت اسلامی تنها به بی‌ثباتی افغانستان کمک می‌کند»

 او از جامعۀ بین‌المللی می خواهد که  در مورد مشکلات امنیتی، اجتماعی و اقتصادی افغانستان با امارت اسلامی  مذاکره کنند.

او تاکید دارد  که فشار بر افغانستان راه حل چالش‌های کنونی نیست و اگر جهان خواهان اصلاحات است، باید آن را در همکاری با افغانان انجام دهندوحکومت تازه در تعامل رسمی با جهان قرار دارد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا