اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل / ۲۲  قوس  / باختر

افغانستان در اوضاع پیچیدۀ کنونی وبرای دست یافتن به ثبات واقعی و همیشگی و بهتر شدن اوضاع سیاسی به پشتیبانی جهانی نیاز دارد و آمادۀ تعامل با جوامع جهانی است.

مفسرآژانس باختر می نگارد؛ امارت اسلامی درطول چهار ماۀ گذشته تلاش کرده است که راه تعامل سازنده را با جامعه جهانی در پیش گیرد تا هویت افغانستان در جامع بین المللی تثبیت شود٬ اندیشۀ همگرایی و همکاری منطقه یی جای بی اعتمادی ٬ شک وگمان ها را بگیرد و در نهایت فرصت های اقتصادی پدید آید.

در طول این مدت٬ امارت اسلامی کوشیده شده است معیاری را بر آورده  کند که مشخصه به رسمیت شناختن یک نظام است و این بی انصافی است در حق مردم افغانستان است که با نظام موجود در افغانستان همکاری نکرد و  با دلایل نا موجه مردم این کشور را مجازات کرد.

همان گونه که گفته شد امارت اسلامی راه تعامل و همکاری را با جامعۀ جهانی در پیش گرفته است و تمامی معیار های را برای رسمیت بخشیدن به نظام موجود بر آورده است انتظار مردم ما از جامعه جهانی همین است که آنان نیز راه همکاری و تعامل با افغانستان را در پیش گیرند

مقام های امارت اسلامی از جهان می‌خواهد که حکومت تازه افغانستان را به رسمیت بشناسند٬ ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که حکومت تازه همه شرایط به رسمیت شناختن را تکمیل کرده است.

افغانستان در وضعیت آشفته اقتصادی بسر می برد و کشور های هم  اند که برنامه های راهبردی در منطقه دارند و برای رسیدن به اهداف شان٬ برای  بد تر شدن اوضاع در افغانستان  تلاش می کنند٬ در حالی که ثبات و امنیت درمنطقه با ثبات و امنیت در افغانستان تعریف شده است٬ نیاز است که جامعۀ جهانی برای بهتر شدن اوضاع سیاسی و بشری در افغانستان با حکومت تازه همکارکنند.

مقام های  امارت اسلامی به کشورهای منطقه اطمینان می‌دهند که هیچ تهدیدی از خاک افغانستان به آنان متوجه نیست٬ و این تعهد در جریان چهار ماۀ که امارت اسلامی برکابل تسلط پیدا کرده است به وضاحت قابل دید است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی می گوید «  کشور های همسایه بر ما حق دارند و ما نیز بر آنان حق داریم این حق را مراعات می کنیم. ما می خواهیم که هم در پالیسی های مان و هم درعمل، به تمامی همسایه های مان اطمینان بدهیم که از خاک افغانستان علیه آنها هیچ اقدامی صورت نخواهد گرفت»

پس روابط دو جانبه و چند جانبه را می توان در تعامل با یدیگر تعریف کرد٬ و اگر حرف و ایرادی وجود دارد باید آن را با خرد و منطق سیاسی مطرح کرد و اگر سو تفاهمی است به آن پایان داد و اگر معضلی است آن را با گفت وگو های سازنده حل کرد

 مهار گروه های هراس افگن٬ رفع نگرانی های امنیتی٬ تأمین ثبات در منطقه، عدالت و انکشاف پایدار از جمله مفاهیمی اند که تنها از راه تعامل سازنده با یکدیگر معنا پیدا می‌کند.

امارت اسلامی در جریان چهار ماۀ گذشته با در پیش گرفتن رفتار دیپلماتیک در صحنه بین المللی نشان داده است که آنان با فاصله گرفتن از جنگ و خونریزی٬ تعامل و همکاری را جایگزین جنگ و خونریزی کرده اند.

تاکید امارت اسلامی بر تعامل سازنده با جامعه جهانی بسیار امیدوار کننده است

با تعامل و همکاری وجه مشترک پدید می آید٬وراه‌حل‌های مشترک که نفع عمومی را در بر می گیرد مشخص می شود

برای رشد تعامل ٬ همکاری و همگرایی در عرصه های گونه گون به خصوص امنیت٬ اقتصاد و تجارت لازمی است که جامعۀ جهانی به جایگاه افغانستان در مجالس بین المللی احترام گذارد٬ و با به رسمیت شناختن نظام جدید در این کشور و اعادۀ حضور دیپلماتیک شان در کابل٬ به نوبه خود راه تعامل با افغانستان را در پیش گیرند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا