اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل / ۲۹  قوس / باختر

سازمان همکاری های اسلامی مرجع معتبر و قابل اعتماد در میان کشور های اسلامی است، این سازمان می تواند بحران موجود در افغانستان را به سمت مثبت تغییر مسیر دهد وفرصت های تازه را به میان آورد.

مفسر آژانس باختر می نگارد؛ نشست وزیران خارجه کنفرانس کشور های اسلامی که دیروز در اسلام آباد پاکستان برگزار شده بود با تعهدات مشخص برای حل بحران موجود در افغانستان پایان یافت.

شرکت کنندگان این نشست متعهد شدند که صندوق امانتی بشردوستانه برای افغانستان را ایجاد کنند، این صندوق با حمایت بانک توسعه یی اسلامی راه‌اندازی خواهد شد، در بیانیه یی پایانی این نشست که در آن برعلاوه وزیران خارجه کشور های عضوی سازمان همکاری های اسلامی نمایندگانی از امریکا، بریتانیا، جاپان، چین، روسیه… نیز شرکت داشتند گفته شده است «اجازه دسترسی افغانستان به ذخایر منجمد خارج از کشور برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی داده خواهد شد.»

همچنان این سازمان به منظور نظارت بر اوضاع در افغانستان، یک نماینده ویژه خواهد گماشت.

اقدامات اخیر سازمان همکاری های اسلامی  در قبال افغانستان که میلیون‌ها شهروند آن در فصل زمستان با مشکلات اقتصادی، فقر و گرسنگی قرار دارند در خور ستایش است، مشکلات اقتصادی، فقر و گرسنگی واقعیت های عینی در افغانستان اند که بیشتر به اقدامات مغرضانه شماری معین از کشور ها و سازمان های بین المللی ارتباط می گیرد.

تحریم ها و انجماد دارایی های افغانستان پیامد های تعریف شده داشته اند که دشواری های اقتصادی، فقر و گرسنگی پیامد های آن است، خوبی در این است که جهان متوجه اغراض که در برابر افغانستان وجود دارد  واقف شده اند و دریافته اند که چه عواملی باعث بحران کنونی در این کشور شده است، روی همین دلیل است که به شمار کشور ها و سازمان هایی که خواستار رهایی دارایی های منجمد شده افغانستان اند افزوده می شود.

 بسته های کمکی که در این اواخر از سوی سازمان ملل در اختیار افغانستان قرار گرفت و این که شماری از کشور های جهان همه روزه کمک هایی را در اختیار افغانستان قرار می دهند، چنان که تغییر در نگرش جهانیان نسبت  به افغانستان به میان آمده است، جهانیان کلید مبارزه با بحران در افغانستان را یافته‌اند  و حل بحران ساده‌ترشده است .

مگر هنوز هم به خاطر حل بنیادی مشکلات اقتصادی در افغانستان  باید راه طولانی را طی کرد، مشکلات عمده در افغانستنان کمبود پول است که با انجماد دارایی های افغانستان شکل گرفته است، در حال حاضر مشکل انجماد دارایی های افغانستان شکل و محتوای دیگری هم به خود گرفته است، حلقه های در امریکا تلاش دارند که بخش اعظم از این دارایی ها را بنام غرامت به بازماندگان قربانیان حادثه یازده سبتمبر بپردازند، در حالی که افغانستان با این حادثه کاری نداشته است و پرداخت غرامت، به افغانستان ارتباط نمی گیرد، در حقیقت این حلقه ها در صدد مجازات مردم افغانستان بنام های دیگر اند.

مردم افغانستان از جهانیان به خصوص اعضای کنفرانس کشور های اسلامی توقع دارند که به امریکا تفهیم کنند که به حقوق ودارایی های ملی افغانان احترام گذارند.  

در کل جهانیان باید بر امریکا و نهاد هاتی پیرو آن فشار بیاورند که تحریم توجیه نا پذیر شان را در برابرمردم افغانستان پایان بخشند و بگذارند که مردم افغانستان که چهار دهه درآتش جنگ و رقابت های قدرت های بزرگ سوخته اند، به آرامش و رفاه دست یابند.

از دید سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان تصمیم واشنگتن برای مسدود کردن دارایی‌های افغانستان نقض حقوق بشر است و تعلیق کمک‌های صندوق بین المللی پول و بانک جهانی ویژه توسعه افغانستان، روی وضعیت صحی، آموزش و خدمات اجتماعی این کشور تأثیر منفی گذاشته است در حالی که آزار و اذیت مردم افغانستان و تضعیف دولت به نفع کسی نیست.

امید است که بیانیۀ پایانی نشست وزرای خارجه کنفرانس کشور های اسلامی یک بیانیه کلیشه یی و نمایشی نبوده باشد، بل آنان  مکلفیت هایی را که در برابر برادران دینی افغان شان دارند به گونۀ درست انجام دهند و نگذارند که افغانستان دیگر میدان رقابت ابرقدرت ها و بازی های استخباراتی این کشور ها باشد، اعضای کنفراس کشور های اسلامی باید افغانان را در رسیدن به حقوق مادی و معنوی شان همکاری کنند و از افغانستان در برابر خود کامگی و توسعه طلبی های امریکا و کشور های دیگر، دفاع کنند.  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا