Uncategorized

تبصره

کابل/ ۲۸  جدی/  باختر

سازمان ملل متحد هشدار داده است که زمستان سخت در افغانستان٬ روند کمک رسانی را به این کشور دشوار کرده است .

مفسر آژانس باختر می نگارد؛ دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل گفته است مردم افغانستان زمستان سختی را در پیش دارند و این می تواند روند کمک رسانی با این کشور را دشوار کند.

این هشدار درست زمانی صادر شده است که سازمان ملل٬ قبل از این از قحطی وکمبود پول در افغانستان هشدار داده است  واز جامعۀ جهانی خواسته است که در امر کمک با مردم افغانستان بسیج و هماهنگ شوند

اگر به هشداریه های سازمان ملل بخصوص به گفته های اخیر دفتر هماهنگی امور بشردوستانه  این سازمان توجه کنیم٬ بارش های مداوم در بخش های مختلف کشور راه مواصلاتی  شماری زیادی از ولسوالی ها را بامراکز ولایت ها قطع کرده است٬ این گونه مشکلات در دایکندی٬ بامیان٬ غور٬بدخشان و جا های دیگر وضاحت دارد و نمایانگر آن است که افغانستان در سال روان، بی‌پیشنه‌ترین زمستان را از رهگذر شدت سرما و بارنده‌گی‌ها تجربه خواهد کرد٬ در حالی که امکانات منابع داخلی معدود است و برای رفع مشکلات نیازمندان دراین کشور، به حمایت دوامدار نهاد های بین المللی ضرورت است.

به تازگی سازمان غذایی سازمان ملل متحد (فائو) گفته‌است که که حدود نوزده میلیون نفر در افغانستان با ناامنی غذایی مواجه اند و نمی‌توانند غذای روزانه خود را تامین کنند٬ ممکن است تا پایان سال، شمار این افراد به  تا بیست و سه ملیون نفر افزایش یابد.

سازمان ملل امید وار است که بتواند کمک های بیشتر جهانی را به افغانستان جلب کند و سخنگوی سرمنشی این سازمان اذهان داشته است که شرکای بشردوست سازمان ملل متحد در راستای تعهد به افزایش کمک ها با هم رقابت می‌کنند.

آنچه را سازمان ملل بیان داشته است از سوی مردم افغانستان با نگرانی دنبال می شود٬ کشوری که شاهد ۴۲ سال جنگ بوده و در رشتی های جنگ همه  زیر بنا های خود را از دست داده است.

تا چند ماه قبل این کشور بیشترکمک های بین المللی را بدست میاورد٬ کمک های مالی و توسعه یی بیرونی که اقتصاد افغانستان بر پایه آن می‌چرخید، پس از پیروزی امارت اسلامی متوقف شده است. از جانب دیگر، امریکا حدود ۱۰ میلیارد دالر از دارایی‌های بانک مرکزی را مسدود کرده است٬ و اضافه ار یک ونیم ملیارد دالر دیگر این کشور در بانک جهانی منجمد شده است

همه این عوامل و نیز خشکسالی سال های گذشته سبب شده است که نیمی از جمعیت افغانستان به مواد غذایی کافی  و سایر ضرورت های اولیه دسترسی نداشته باشند.

تبعات جنگ و در عین حال قهر طبیعت  با شیوه های گونه گون نه تنها همان منابع سنتی و اندک اقتصادی کشور را از بین برده است ، بلکه فرصت های زیادی دیگری را هم  از جامعه ما سلب کرده است. و باعث از بین رفتن مناسبات و ساختارهای تعریف شده اقتصادی شده است و روند زندگی را در کشور متاثر کرده است

آنچه را سازمان ملل بنام بسیح جهانی در امر کمک رسانی با مردم افغانستنان مطرح کرده است  در خور اهمیت است بخصوص این که٬ کشورها در راستای کمک با مردم افغانستان رقابت می کنند٬ مایه دلگرمی است٬ مگر کمک های بیرونی مقطعی و زود گذر بوده می تواند و بیشتر تابع شرایط است در حالی که مشکلات جاری در افغانستان به نظارت بیشتر نیاز دارد.

توقع مردم افغانستان از سازمان ملل٬ نهاد های بین المللی دیگر و کشور ها این است که آنها با افغانان در ایجاد و تقویت ساختارهای ملی همکاری کنند٬ در گام نخست بر امریکا و نهاد های دیگری که ازاین کشور پیروی می کنند٬ فشار بیاورند که دارایی های منجمد شده افغانستان را آزاد کنند٬ تا نهاد های ملی در این کشور بتوانند با چالش های ناشی از فقرمبارزه کنند.

امارت اسلامی از چالش های موجود در کشور آگاه است و برای فایق آمدن بر آن٬ برنامه های دارد و تدابیر گرفته شده است که در میان مدت و دراز مدت خواهد توانست که به ناهنجاری ناشی از مشکلات اقتصادی پاسخ گوید٬ مگر در کوتاه مدت همکاری جامعۀ جهانی یک شرط است.

هشدار سازمان ملل از بد تر شدن وضعیت بشری در افغانستان آنهم در سرما شدید قابل درک است و این نکته را وضاخت می بخشد که باید مشکل افغانستان و مردم آن

 با دید عاطفی دنبال شود٬  نباید سرنوشت سی و شش ملیون انسان این کشور را در  قمار برنامه های سیاسی گذاشت و از مشکلات جاری در این کشور به عنوان حربه کار گرفت.

معقول این است که  دارایی های مردم افغانستان باید آزاد شود برای حل مشکلات اقتصادی این کشور با امارت اسلامی باید وارد تعامل و همکاری شد و در هماهنگی با امارت اسلامی عمل کرد.

امارت اسلامی و نهاد های وابسته ۤبه آن آماده همکاری با نهاد های بین المللی اند و حاضر اند سهولت ها ایجاد کنند و فرصت ها را بیشتر نمایند٬ امارت اسلامی از جامعه جهانی تنها یک توقع دارد که مسایل امداد و  کمک با انگیزه عاطفی دنبال شود نه دیدگاه سیاسی.  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا