اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل / ۴   دلو / باختر

نوید خوش برای دانش آموزان کشور٬ درب مکاتب برای دانشجویان پسر و دختر باز می شود.

مفسر آژانس باختر می نگارد؛ مسوولان در وزارت معارف می‌گویند درب تمام مکتب‌های دخترانه و پسرانه را در ماه حمل سال پیشرو بازگشایی خواهدشد.

این در حالی است که با تسلط امارت اسلامی بر کابل در اواخرماۀ اسد ٬ مکاتب در شماری از ولایت ها  روی دلایل معین که وجود داشت تعطیل شد٬ مگر روند آموزش به گونه یک سره معطل نشد بل در بسیاری از ولایت ها مانند هرات و بلخ دانش آموزان دختر و پسر از صنف اول الی دوازده فرصت یافتند که به مکتب بروند ونهاد های آموزشی خصوصی در سطوح مختلف در تمامی کشور همچنان فعال بود

تعطیل مکاتب در بخش های از کشور دلایل مشخص تخنیکی داشت  نه کدام  دلیل ناهنجار که دیگران ۤبه آدرس امارت اسلامی وارد می کنند.

با آن امارت اسلامی تعطیل مکاتب را در بخش های از کشور با دلایل زیاد توجیه کرد مگر شماری از کشور ها و حلقه های بیرونی از این کار به عنوان یک دستآویز تبلیغاتی کار گرفتند و اتهام های نا مورد و بیجا را بۀ آدرس امارت وارد کردند تا سرحد که امریکا اعلام داشت اگر مکاتب به روی دختران در افغانستان باز شود٬ این کشور تنخواه آموزگاران زن را می پردازد.

همچنان نهاد های دیگر نیز از این مشکل به عنوان حربه دربرابر امارت اسلامی کار گرفتند.

وزارت معارف می گوید: تصمیم برای بازگشایی مکتب‌های دخترانه در بهار پیشرو از قبل گرفته شده بود٬ یعنی این تصمیم ادای یک مسوولیت واحترام گذاشتن به حقوق دانشجویان کشور است وناشی از فشار های بیرونی نمی باشد.

اگر به سیر حوادث در کشور دقیق شویم٬ تاخیر و اخلال روند آموزش در کشور در جریان دو٬ سه سال گذشته پدید آمد٬ ادامه جنگ ها باعث تعطیل و ایجاد وقفه در روند آموزش در کشور شد و در کنار آن شیوع کرونا و اعمال قرنطین در دو سال اخیر به این روند آسیب های جدی رساند و این می رساند که معضل اخلال در روند آموزش٬ تنها بستگی به تحولات اخیر نداشته است.

وآنچه مربوط به امارت اسلامی می شود٬ تاخیر در روند آموزش و بازگشایی مکاتب بیشتر دلایل تخنیکی و امنیتی داشت و حالا که این دو معضل تا اندازۀ زیادرفع شده است٬ امارت اسلامی با در نظر داشت مسوولیت های که در برابر فرزندان وطن دارد٬ ادامه تاخیر در روند آموزش دانشجویان مکاتب کشور را درست ندانسته و اقدام به بازگشایی تمامی مکاتب در تمامی سطوح کرده است و این یک نوید خوش برای شاگردان مکاتب در افغانستان و خانواده های آنان است.

این کار چنان که مقام وزارت معارف کشور می گویند٬ یک تصمیم مسوولانه در برابر شهروندان کشور است که ربطی به خواست‌های امریکا و جامعه جهانی ندارد.

آنچه مهم است این است که امارت اسلامی روند آموزش و پرورش در کشور را یک امر حتمی برای بهبود نظام اجتماعی کشور می داند و هیچگاه اجازه نمی دهد که این روند در تاثیر برنامه ها سیاسی قرار گیرد٬ بل دانش آموزان از این روند به عنوان یک حق مسلم استفاده کنند و سود برند 

خانواده های دانشجویان در کنار آن که از این اقدام مسوولان امارت اسلامی استقبال می کنند٬ توقع دارند که بزرگان کشور برای تقویت نظام آموزشی در کشور بیشتر برنامه ریزی کنند٬ در حالی که چند دستگی در نصاب تعلیمی٬ وجود مکاتب و نهاد های تحصیلی خصوصی که بیشتر سود جویانه و منفعتی عمل می کنند و مشلات دیگر٬ چهره نظام آموزشی افغانستان را ناهنجار کرده است.

باید روند آموزشی در کشور سرو سامان پیدا کند و در کنار ازدیاد کمیت به کفیت آن نیز پرداخته شود. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا