اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۲۴ حوت / باختر
قوم ‌پرستی وزبان ‌پرستی برای جوامع نتیجه یی جز فلاکت و بربادی چیزی دیگری در پی ندارد٬ باید به عنوان یک مومن از آن پرهیز کرد و انسانی زندگی نمود.
مفسر آژانس باختر می نگارد؛ امیر المومنین شیخ الحدیث ملا هبت‌الله آخند حفظه الله با صدور هدایت نامه یی به تمام اعضا و مقام‌های امارت اسلامی هدایت داده است که از گرایش‌های قومی، منطقه‌ یی، زبانی و گروپ بازی پرهیز کنند.
در این هدایت نامه چهارده ماده یی٬ ماده هفتم آن صراحت دارد«از قوم ‌پرستی، منطقه ‌پرستی، زبان ‌پرستی و رفیق ‌پرستی اکیدأ پرهیز کنید».
دراین هدایت ‌نامه٬ مجاهدین امارت اسلامی دعوت به عبادت، تقوا، عدالت، کمک به مردم مصیبت‌زده، پرهیز از کبر و غرور و شقاوت شده‌اند٬ و بر«امر به معروف و نهی از منکر» تاکید شده‌است.
درماده های اخیر این هدایت نامه تذکر رفته است که از خیانت در بیت المال بپرهیزید٬ مراقب خانواده ها و فرزندان شهدا باشید و هرگز آنها را فراموش نکنید٬ جداً از دخالت در امور یک دیگر بپرهیزید.
در کل سفارش امیر المومنین این است که همه به زینت تقوا آراسته شوند وامتیاز باید بنا به تقوا و امانت داری باشد.
این هدایت نامه درست زمانی صادر می شود که شماری از رسانه ها که دیدگاه و لغزش معین به یک سمت دارند و همچنان حلقه های در بیرون از افغانستان به مجاهدین امارت اسلامی اتهام می بندند که گویا آنان گرایش های قومی و سمتی دارند در حالی که هدایت نامه اخیر امیر المومنین٬ چنین اتهام بستن ها را نفی می کند.
اگر به ماجرا افغانستان در طول سال ها و سده های اخیر دقیق شویم این کشور همه تضاد و منازعه سیاسی اجتماعی را تجربه کرده است٬ با استعمار انگلیس و بعد هم تجاوز ارتش سرخ و بعد هم تجاوز امریکا بر افغانستان تلاش شد تا به تضاد های قومی و سمتی و حتا تضاد مذهبی در این کشور دامن زده شود٬ تضاد اجتماعی در افغانستان ویرانگر تمام شده است٬ در قضیه افغانستان در طول چهل و دوسال گذشته اغلب بازیگران خارجی، در بازی های سیاسی به عوامل قومی، زبانی و مذهبی و سیاسی دامن زده اند.
چهره های زیادی را در تاریخ معاصر افغانستان می توان سراغ کرد که تلاش کرده اند خود را از مسیر قوم و تبار برمردم تحمیل کنند در حالی که خواست اول و آخر آنان منفعت شخصی و زراندوزی بوده است٬ با تاسف چنین آدم های فرصت طلب را در هر قوم و تبار در افغانستان دیدیم و تجربه کردیم٬ در حالی که قوم مداری عامل تضاد های اجتماعی شده است، از آن تنها یک فرد و یا یک جمعیت ناچیز سود برده اند و در کل این مردم بوده اند که زیان و تاوان دیده اند.
در حکومت های گذشته برخورد و عملکرد بیشتر قومداری بود٬ هر مقام ارشد حکومتی به دور خود قوم و سمت خود را داشت و این باعث شده بود که دیدگاه حکومت های گذشته وسیع و ملی نباشد واین مردم بودند که زیان دیدند و این کشور ما بود که از مسیر پیشرفت و انکشاف باز ماند.
از دید مردم٬ آنچه را که امیر المومنین به عنوان هدایت نامه صادر کرده و بر رعایت آن تاکید داشته است٬ مقدمه خوب برای ادامه یک زندگی عاری از تبعیض در کشور است که تحقق آن ثبات ملی را در پی دارد و مردم را نسبت به آینده و این که افغانان در برابر قانون یک امتیاز واحد دارند امید وار می کند.
این هدایت نامه امتیاز طلبی ها را بر اساس پیشینه قومی و نژادی ، ملیت، زبان، مذهب، روابط خانوادگی و یا دیگر دلایل شخصی ممنوع می کند و تاکید دارد که هیچ کسی نباید به دلیل این مسایل، در موقعیت بهتر و یا بدتر نسبت به دیگران قرار گیرند٬ این هدایت نامه همگرایی اسلامی و وحدت ملی را از شعار به عمل مبدل کرده است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا