اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل / ۴ حمل / باختر
مردم در آستانۀ ماه مبارک رمضان از نهادهای حکومتی می خواهند که به منظور جلوگیری از بلند رفتن قیمت‌ها تدابیر شان را جدی تر سازند و نظارت بر بازار را بیشتر کنند.
مبصر آژانس باختر می نگارد؛ در آستانه رسیدن ماه مبارک رمضان٬ نرخ مواد خوراکی و مواد اولیه دیگر سیر صعودی دارد و چنان معلوم می شود که تجارب تلخ گذشته که هر سال با فرا رسیدن ماه صیام٬ نرخ مواد اولیه خوراکی به گونه‌یی سر سام آور بلند می رفت، در حال تکرار شدن است.
با آن که امارت اسلامی توانسته است که نرخ دالر و اسعار دیگر را در برابر افغانی تا اندازۀ ثبات نگه دارد مگر در قیمت مواد اولیه خوراکی و مواد سوختی تغییری به میان نیامدۀ است و بدون شک نرخ مواد اولیه در آستانۀ ماه مبارک رمضان بیشتر صعود خواهد کرد، زیرا منفعت اندوزان به فکر پر کردن جیب های شان از مردمی اند که در سطح بلند فقر زندگی می کنند.
در جریان سال های اخیر این در میان شماری زیادی از دکانداران و وارد کنندگان به یک رسم مبدل شده است که با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، قیمت اجناس خوراکی صعود چشمگیری پیدا کند٬ به گونه‌یی که اکثری شهروندان قادر به خریداری آن نیستند.
مردم می گویند که شماری زیادی از تاجران و دکانداران از نیازمندی مردم به مواد خوراکی به عنوان یک ضعف استفاده می کنند و قبل از رسیدن ماه مبارک رمضان اجناس را کمتر به بازار عرضه می کنند تا قیمت ها افزایش یابد و یا این که خودشان بدون در نظر داشت توانایی مردم و قوانین تجارتی٬ نرخ ها را بالا می برند.
در حالی که ماه مبارک رمضان، ماه عبادت و تقرب به خداوند منان است٬ ماه تزکیه نفس و مبارزه با بدی و زشتی است٬ ماه کسب رضای خداوند رحیم و دوری از منکرات است در حالی که احتکار و گران فروشی از دید دین انسان ساز اسلام٬ یک عمل زشت و نا روا است و آنانی که دست به احتکار و گران فروشی می زنند از جمله مفسدین حساب می شوند و محاسبه خداوند عادل با آنان سخت و دشوار خواهد بود.
با وجود آن که قرآن به عنوان قانون زندگی بشری مجازات احتکار کنندگان و گران فروشان را پشبینی کرده و آن را مشخص ساخته است٬ با آنهم شماری از تجار و دکانداران توصیه های قرآنی را فراموش کرده اند و به فکر جمع‌آوری مال و متاع از مسیری اند که قرآن و شریعت آن را نفیه کرده است و مرتکبین چنین اعمال زشت را به شدید ترین مجازات تهدید کرده است.
پس لازم است که نهاد های مرتبط به امارت اسلامی منجمله ادارۀ امر به معروف و نهی عن المنکر دست به اقدامات توصیه و ارشادی بزنند و در نهایت آنانی که در ماه مبارک رمضان و ماه های دیگر با گران فروشی و احتکار با خلق الله دشمنی می کنند٬ مجازات کنند که گلیم فساد به هر نامی که باشد از جامعۀ اسلامی ما دور شود٬ این زمانی ممکن است که اقدامات نظارتی بیشتر شود و با متخلفین برخوردی شود که قرآن پاک و قوانین حکومتی حکم کرده است.
تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا