اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۲۹ حمل/ باختر
کابل خواهان حل تنش‌ها با کشورهای همسایه از راه های دیپلماتیک است٬ از دید امارت اسلامی٬ ایجاد تنش می تواند تبعات زیان باری در روابط منطقه یی داشته باشد.
مبصر آژانس باختر می نگارد: معاون سخنگوی امارت اسلامی از جهان به ویژه کشورهای همسایه می‌ خواهد که مشکلات شان را با افغانستان از راه دیپلماتیک و مسالمت آمیز از میان بردارند٬ از دید امارت اسلامی٬ ایجاد تنش میان کشورهای همسایه برای هیچ کسی عواقب خوب نخواهد داشت.
بلال کریمی، به این باور است که« ادامه تنش میان افغانستان و کشور های همسایه به نفع هیچ کسی نیست٬ پالیسی امارت اسلامی این است که تعامل خوب با کشور ها به ویژه همسایه های افغانستان داشته باشد و انتخاب اول ما این است که از راه های دیپلماتیک و گفت‌وگو مسایل حل شوند.»
این گفته ها پاسخ به حملات شنبه شب نیروهای پاکستان بر چند روستا در ولایت های خوست و کنر است که گفته می شود در آن حملات٬ حدود پنجاه تن از باشندگان محل که بیشتر زنان و کودکان بودند به شهادت رسیدند٬ از دید مردم افغانستان و کنوانسیون های جهانی این اقدام پاکستان یک تجاوز آشکار است٬ پاکستان هیچ دلیلی برای توجیه این تجاوز ندارد و تنها دلیل که ارائه کرده است این است که گویا آن کشور از ناحیه افغانستان تهدید شده است٬ پاکستان ادعا دارد که گویا تروریستان از افغانستان داخل خاک آن کشور می شوند و دست به عملیات می زنند.
با تاَسف امروز واژه ‹تروریست› یک دستآویز برای توجیه عملکرد ناموجه آن کشور ها مبدل شده است که دچار مشکلات و چالش های داخلی اند و نمی توانند به قناعت مخالفان سیاسی شان برسند٬ شیوه سرکوب را در پیش می گیرند و مخالفان سیاسی شان را تروریست نام می دهند حتی مداخله و تجاوز شان را در کشور های دیگر در پناه همین واژه مشروعیت می بخشند٬ تجاوز امریکا بر افغانستان در حالی که روی مسایل خاص منطقه یی استوار بود مگر به بهانه سرکوب هراس افگنان و یا به تعبیر خود شان به هدف مبارزه با ترویزم انجام شد که در نهایت با شکست مواجه شد چون بنیاد و اساس نداشت.
حالا هم پاکستان با پناه بردن به همین واژه٬ میکوشد مخالفان سیاسی را از میان بردارد و برای این کار زار٬ حرف و بهانه جز تهدیدی هراس افگنی ندارد٬ در حالی که افغانستان دارای یک جغرافیا و محیط با ثبات است٬ هیچ گروه هراس افگن در آن مجال فعالیت نیافته اند٬ و این کشور هیچگاه تهدیدی در برابر دیگران نیست٬ امروز ازبکستان٬ ترکمنستان٬ تاجکستان٬ چین٬ ایران و کشور های منطقۀ از وضعیت جاری در افغانستان راضی اند و تنها پاکستان و امریکا اند که مسئله تهدید از فعالیت های هراس افگنانه را مطرح می کنند و این می تواند تکرار سیاست های خصمانه در برابر افغانستان باشد.
امارت اسلامی بر تعامل میان کشور های همسایه و منطقه تاکید دارد و افغانستان با ثبات را فرصتی برای همکاری و اتصال کشور منطقه میداند و دید رقابتی در مسایل منطقه یی ندارد.
امید کشور های دیگر هم ماجراجویی٬ خود کامه گی ورقابت ها را کنار گذاشته٬ حل مسایل مورد اختلاف از مسیر گفت‌وگو ها ترجیح دهند تا به ایده همکاری و همگرایی منطقه یی برسیم . تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا