اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل٬ ۶ ثور٬ باختر

سرپرست وزارت داخله از آن هموطنان که به بیرون از کشور رفته اند خواسته است که دو باره به کشور باز گردند و زندگی آبرومندانه یی را اختیار کنند.

مبصر آژانس باختر می نگارد؛ سراج الدین حقانی سرپرست  وزارت داخله امارت اسلامی در تازه ترین اظهاراتش از آنعدۀ هموطنان ما که بیرون از کشور رفته اند خواسته است که به کشور باز گردند و در کشور خود زندگی آبرومندانه یی را اختیار کنند.

او واضح ساخته است « کسانی که به بیرون از کشور رفته اند٬ به کشور بازگردند٬ مقامات حکومت پشین با عزت در کشور زندگی میکنند٬ امارت اسلامی از عزت٬ مال و ناموس تان به گونه یی کامل دفاع میکند».

این فراخوان درست زمانی بیان شده است که افغانان مهاجر در کشور های خارجی زندگی اسفباری دارند٬ بخصوص با اوج گرفتن بحران اوکراین و مهاجر شدن بیشتر از پنج ملیون شهروند آن کشور به اروپا و امریکا٬ پناهجویان افغان بخصوص آنانی که در جریان روند تخلیه از افغانستان بیرون کشیده شده اند با تبعیض و برخورد نا سالم کشور های میزبان مواجه اند.

در روز های اخیر٬ با شدت یافتن موجی از مهاجرت از سوی اوکاراینی ها٬ مهاجران و پناهجویان افغان با مشکلات جدی مواجه اند در آلمان به گونه آشکار محل زندگی آنان به پناهجویان اوکراینی داده می شود٬ مهاجرانی که ماه ها و سال ها در محل مشخص اسکان داده شده بود؛ مجبور ساخته شدند که به مکان دیگر که زندگی در آن دشواری های خود را دارد نقل مکان کنند٬ در یونان هم به گونه یی واضح در برابر افغان های پناهجو برخورد تبعیض آمیز و زشت صورت می گیرد حتی عمداً به آب انداخته می شوند و از مهاجران کشور های دیگر به عنوان عامل فشار در برابر افغان ها کار گرفته می شود٬ در یونان تا اندازه وضعیت در برابر پناهجویان افغان دشوار است که دیده بان حقوق بشر اعتراض کرد و انگشت انتقاد به سوی یونان گرفت.

در کشور های دیگر نیز افغان های مهاجر وضعیت خوبی ندارند٬ پناهجویان افغان بار ها در اندونیزیا٬ هند٬ امارت متحده عربی و جا های دیگر دست به تظاهرات زدند حتی به رسم اعتراض٬ لب های شان را دوختند.

امروز پناهجویان افغان از پاکستان تا ایران٬ تا کوریا و اندونیزیا٬ قطر و امارت ، یوگندا، پراگنده اند٬ شماری از این پناهجویان از سوی امریکا در جریان روند تخلیه انتقال یافته اند مگر؛ به حال خود رها شده اند و هیچکسی پرسان شان را نمی کند٬ پناهجویان در وضعیتی نامعلوم و بلاتکلیف در کشورهای مختلف و کمپ‌های امریکا به‌ سر می‌برند و نهاد های حقوقی امریکا ویزاَی بشردوستانه بسیاری از افغان‌ها در آن کشور را رد کرده‌ است.

واقعیت این است که با پناهندگان افغان به گونه یی صریح، سلیقه‌ یی برخورد شده است و این سبب شده است که آنان با بحران حقوقی، اجتماعی و حتی امنیتی مواجه اند.

با چنین یک وضعیت می توان گفت؛ مهاجران افغان از آسیب‌پذیرین پناهجویان در جهان به‌شمار می‌روند که از کمترین حمایت‌های که برای مهاجران مد نظر است، بهره گرفته اند.

رسانه ها بارها گزارش داده اند که پناهجویان افغان به دلیل سرنوشت نا معلوم دچار امراض روانی شده اند٬ در حالی که مهاجرت یک استراتژی‌ برای زنده‌ماندن و بقا بوده است.

معلوم است که پناهجویان افغان به چنین یک استراتیژی نه رسیده اند٬ برعکس دچار نا ملایمت ها شده اند.

زندگی در کشور عزت است و فراخوان سرپرست وزارت داخله یک فراخوان دقیق و در یک زمان دقیق است . تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا