اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل، ۳۱ ثور، باختر
ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی در گرامیداشت از روزجهانی مطبوعات مطرح کرده است؛ امارت اسلامی همچنان متعهد به حمایت از آزادی بیان وکار آزاد رسانه ها در کشور است .
مبصر آژانس باختر مینگارد؛ سخنگوی امارت اسلامی همچنان گفته است: رسانه ها و اطلاع رسانی یکی از ارزش ها درهر کشوری است و امارت اسلامی افغانستان حمایت کامل خود را از رسانه ها در کشور اعلام می کند.
روز جهانی مطبوعات در حالی در افغانستان تجلیل شد که اتهام های به آدرس امارت اسلامی مبنی بر وضع قیودات در کار رسانه ها مطرح است و گفته شده است که بسیاری رسانه ها بعد از استقرار دو باره امارت اسلامی تعطیل شده اند و بسیاری کارکنان رسانه ها کار شان را ازدست داده اند.
اگر به سیر حوادث در جریان حدود ۹ ماه که از استقرار دو باره امارت ا اسلامی سپری شده است دقیق شویم در می یابیم ، مشکل بسیاری رسانه ها که تعطیل شده اند، بیشتر مشکلات داخلی بوده است و همچنان عدم دریافت فند یا بودجه در تعطیل این رسانه ها نقش داشته اند، در گذشته شماری از رسانه ها از طریق سفارت خانه و موسسات خارجی فند یا بودجه دریافت میکردند و طعبا که بیطرف هم نبودند، این گونه رسانه ها با دنبال کردن یک خط خاص نشراتی بیشترعامل تقابل، بی باوری و بی اعتمادی میان افراد جامعه شدند و در برنامه های خاص شان با دعوت کردن افراد بیمار ومتعصب کوشیدند کشیدگی ها و تقابل قومی و مذهبی را به میان آورند، تعصب و تفرقه و شایعه پراگنی مولفه کار چنین رسانه بود، در حالی که تعهد هر رسانه قبل از فعالیت نشراتی این بوده است که فعالیت آنان رسالتمندانه، هدفمندانه، در محور منافع ملي و به دور از تعصب و تفرقه در جهت همبستگي ملی خواهد بود، تعهد که شماری از رسانه ها آن را فراموش کردند و کاری کردند که امنیت روانی مرد آسیب دید، حساسیت های قومی بالا گرفت و بی اعتمادی بیشر شد، مگر بعد از استقرار دو باره امارت اسلامی این گونه رسانه جای شان را در خانواده مطبوعات کشور تنگ یافتند، چون با تیغ دو دم عمل کرده بودند.
در حالی که رسانه ها جايگاه مهمی در ذهنیت سازی در جوامع دارند و در همه عرصه ها نفوذ و تاثیر گذاری خود را دارند و می توانند برافکار، اراده و احساسات مردم آنی اثر کنند، اثر گذاری که می تواند مثبت و هم منفی باشد، سازنده و یا هم مخرب باشد شکاف هاي اجتماعي و قومي را پوشاند و یا هم آن را بیشتر کند.
در جوامع گرفتار بحران و منازعات داخلي مانند افغانستان، رسانه اگر خصوصی اند و یا دولتی، باید برخورد ملی با قضایا داشته باشند، کار رسالتمندانه و هدفمندانه آنها است که می تواند به مردم سکون و آرامش بخشد و به عنوان يک قدرت اثر گذار در جهت تقويت وحدت و همگرايي و هدايت جريانات وگرايش هاي سياسي بر منافع ملی محور مشترک که همانا وحدت ملی است نقش ایفا کنند، مردم و جریان های سیاسی را از کوتاهی های فکری و سلیقه یی به دور نگه دارند، این رسانه ها اند که می توانند با کار خلاقانه، روحیه ملی و همگرایی را در میان مردم تقویت کنند.
در بحث کار آزاد رسانه ها چنین یک ایده مد نظر است، رسانه های ما صرف نظر از تعلقات شان باید خود را به همین ایده برسانند و طبعاْ با چنین یک ایده، آنان حمایت امارت اسلامی و مردم را با خود خواهند داشت. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا