تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۲۱ حوت/ باختر
ثبت هفت مورد از واقعات مثبت کرونا در افغانستان٬ نشان می دهد که خطرشیوع این بیماری در کشوربیشتر شده  است .
مفسرآژانس باختر می نگارد؛ شمار افراد مبتلا به کرونادر افغانستان به هفت نفر رسید٬افزایش شمارمبتلا شدگان به این ویروس٬ نگرانی‌هایی در کشور برانگیخته است و با ثبت٬۱۳۷ واقعه مشکوک دیگرکرونا در کشور٬ احتمال ازدیاد واقعات مثبت بیشتر شده است.
خبر ازدیاد واقعات مثبت کرونا در افغانستان درست زمانی منتشر می شود که ارائه خدمات صحی در افغانستان معیاری نیست و حتا وسایلی  که برای شناسایی و تثبیت این ویروس به کار گرفته می شود در کابل خلاصه شده است  ونمونه گیری از افراد مشکوک از هرات و نقاط دیگر کشور به کابل فرستاده می شود.
این خود یک خلا است واز زمان نمونه گیری الی نتیجه گیری٬امکان هر فرضیه وجود داشته می تواند.
بیشترین واقعات مثبت و مشکوک کرونا در هرات ثبت شده است٬این ولایت دروازه ورودی و خروجی افغانستان به سمت ایران است و ایران به نوبه خود٬بعد از چین دومین کشوریست که بیشترین واقعات مثبت کروناادارد.
تمامی واقعات مثبت و مشکوک کرونا در افغانستان مربوط به افرادی است که از ایران به افغانستان آمده اند.
ایجاب می کرد که مسایل بهداشتی و برنامه های احتیاطی بیشتر در هرات به اجرا در می آمد مگر مرز افغانستان با ایران فقط بیست و چهار ساعت مسدود باقی ماند.درحالی که همسایه های دیگر ایران( ترکیه ٬عراق٬ پاکستان٬ترکمنستان٬آذربایجان) تدابیر سخت گیرانه تری در برابر ایران در پیش گرفته اند.
اقدام دیگری که در هرات بعد از ثبت اولین واقعه مثبت در آن ولایت اجرا شد اعلام حالت اضطرار در آن ولایت بود. چنین یک حالت در شماری از شهر های جهان منجمله در شماری از شهر های ایران و چین به اجرا گذاشته شد مگر حالت اضطرار که در هرات اعلام شده بود قابل تعریف نبود و هیچ برنامه در آن شهر الزامی نشد.
از طرف دیگر بیش‌تر شهروندان کشور توصیه‌های صحی برای پیش‌گیری از این ویروس را نادیده گرفتند که احتمال گسترش آن را افزایش دادوهنوز هم  شهروندان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا توصیه‌های صحی  رعایت نمی‌کنند. حتا یک شخص مصاب در هرات و یکی هم درغور به وسیله زور داران محلی از شفاخانه فرار داده شدند.
بی‌توجه ماندن و بی تفاوت ماندن ، ممکن است باعث شیوع بیشترویروس کرونا در کشور شود.
قبل از این وزارت صحت عامه رهنمود های مشخص  ووقایه یی برای جلوگیری از شیوع کرونا  برای شهروندان کشور ارائه کرده بود که چندان رعایت نشده است .
در حالی کارهای وقایه‌ یی در امر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا موثر است و لازمی است که هم شهروندان و هم مسوولان بعضی کار ها را الزامی کنند.
وزارت صحت عامه باید هر چه زودتر به فکر ایجاد لابراتوار های تشخیص کرونا در هرات و مناطق دیگر سرحدی باشد و برنامه٬ دواپاشی و ضد عفونی ساختن مکان‌های سربسته و مناطقی که تردد مردم بیش‌تر است آغاز کند.
جنبیدن دیر هنگام پیشمانی خواهد داشت .   صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا