سیاست

تبصره

با گذشت هرروز کشور به رویداد ی مهم و سرنوشت ساز نزدیک میشود ، خبره گان و بزرگان به رسم گذشته گان شان دورهم می آیند و در مورد آینده کشور و مردم آن فیصله می کنند.

این رویداد برگزاری جرگه عنعنوی است که در شرایط حساس کشور برگزار میگردد.

مبصر سیاسی آژانس اطلاعاتی باختر مینویسد.

توجه به ارزش ها و سنت ملی اساس حاکمیت موجود را میسازد .

اگر به گذشته نه چندان دو کشور نظر اندازیم . پس از کنفرانس اول بن که ایجاد اداره موقت و انتقالی را در پی داشت لویه جرگه اضطراری برگزار و درآن قانون اساسی کشور به تصویب رسید از آن روزگار فقط چند سال می گذرد اما امروز که کشور بخاطر برگزاری کنفرانس دوم بن امضای پیمان استراتیژیک با ایالات متحده امریکا آماده گی می گیرد ، لویه جرگه عنعنوی برگزار میگردد تا با تحلیل و دریافت های دقیق از وضعیت کنونی در کنار سایر مسایل پیرامون عقد پیمان استراتیژیک میان افغانستان و امریکا بحث گردد.

مسلماً” خبره گان و بزرگان اشتراک کننده دراین جرگه میدانند که افغانستان زخمی به متکا و تکیه گاهی نیاز دارد که در همکاری و تساند و استفاده از امکانات آن ارزش ملی را با مولفه های دموکراسی و نوگرایی تلفیق کند ، تحجراندیشی و افراط گرایی را که مایه ازاندیشه های دگم دارد و چون بیگانه گان دارد از مسیر دور سازد و افغانستان را در مسیر قراردهد که شایسته و بایسته آن است .

علی رغم داوری های مثبت و منفی پیرامون معقول پنداشتن جرگه عنعنوی یک حقیقت تلخ همه را وادار میسازد تا دقیق باندیشند و تصمیمی را بگیرند که خیر و فلاح ملت و مردم افغانستان را دربرداشته باشد.

این جرگه در زمانی برگزار می گردد که نزدیک به ده سال میشودکه افغانستان از جنگ تروریستان بین المللی در همیاری جامعه جهانی رها گردیده است . اما تساهل در امر مبارزه شدید و قاطع در برابر این پدیده فرصت زایی کرد تا باردیگر منطقه به جولانگاه تروریستان مبدل گردد و جنگ با چهره کریه و زشت اش بار دیگر فرزندان این سرزمین را هیزم آتشدانش گرداند.

تشکیل و بسیج مجدد غیر قابل باور تروریستان در منطقه و رویداد های تلخ ناشی ازآن میرساند که افغانستان مصوون نیست ازسوی دیگر تروریزم تنها دشمن افغانستان نیست ، اما این حقیقت مانند جام زهر ولی باید گفت که تروریزم زاده منطقه است در منطقه وجود دارد ، در منطقه ، لانه کرده ، مراکز آموزشی ، و تجهیزاتی دارد تا زمانیکه این لانه ها وجود داشته باشد استقلال ، تمامیت ارضی کشور در امان نمی باشد با این دلیل افغانستان درپی آن است تا پیمان های درازمدت و استراتیژیک را با متحدان و دوستان مردم افغانستان امضا کند.

محتوا و مضمون این پیمان ها رفاه همه گانی و حرکت افغانستان از بحران به سوی سازنده گی میباشد پس دیگر سوالی برای نگرانی همسایه ها و دیگران باقی نمی باشد .

چنانچه حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان در مذاکره و بحث ها با صراحت گفته است که افغانستان با هند پیمان استراتیژیک امضا کرد و مذاکرات با امریکا دراین راستا ادامه دارد ، امضای این پیمان ها به سود منطقه میباشد و رییس جمهور اسلامی افغانستان همچنان با تاکید گفته است از خاک افغانستان بر خلاف هیچ کشور استفاده نخواهد شد . این اظهارات بساط بی باوری و نگرانی های ناشی ازاین عقد را برمی چیند و جایی به پنداربافی ها باقی نمی گذارد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا