اخبارفرهنگجامعه

تجلیل از هفته کتاب و کتابخوانی در هرات

شهرهرات، 1 جوزا ، باختر
از هفته کتاب در محفلی با حضور داشت ده ها تن از فرهنگیان، استادان پوهنتون، علما، جوانان و رئیس اطلاعات و فرهنگ در هرات تجلیل شد.
مولانا نعیم الحق حقانی رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات ارزش کتاب و کتابخوانی را مهم خوانده تاکید کرد که اسلام در اولین پیام خود مسلمانان را به خواندن و آموزش توصیه کرده است.
حقانی می گوید که در بیانات پیامبر بزرگ اسلام هم آمده است که بهترین شما کسی است که علم یاد بگیرد و به دیگران بیاموزاند.
رئیس اطلاعات فرهنگ هرات یگانه عامل جنگ دوامدار و 40 ساله را نداشتن کتاب عنوان نموده و می گوید که کتاب برای خوانندگان خود هویت و عزت می بخشد.
مولانا حقانی همچنان می گوید که تنها راه پیشرفت، ترقی، آرامش و عزت مسلمانان کتاب بوده و هست اما متاسفانه در 20 سال گذشته به کتاب نویسان و شاعران در کشور توجه نشده است و به این دلیل امروز فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به گونه درست آن رونق نیافته است.
رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات افزود که نباید مبایل ها جای مطالعه کتاب را در زندگی امروزی بگیرد. او همچنان از جوانان خواست تا از مصروفیت به فضای مجازی دست کشیده و به کتاب و کتابخوانی روی بیاورند.
در همین حال رئیس اطلاعات و فرهنگ از تاجران خواست تا برای چاپ کتاب های شاعران و نویسندگان با آنها در قسمت چاپ کتاب های شان همکاری نمایند.
با این حال استاد نعمت الله سروری رئیس پوهنتون الغیاث می گوید که مسلمانان در عرصه کتاب در صدر اسلام پیشتاز بودند و کتاب های مسلمانان هنوز هم در کشورهای جهان نگهداری می شود؛ اما اکنون مسلمانان از کتاب فاصله گرفته اند و این عامل عقب ماندگی شان نسبت به جهان شده است.
فرهنگیان و نویسندگان هر یک در این محفل تاکید بر کتاب خواندن نموده و از مسئولان امارت اسلامی خواستند تا در قسمت فرهنگ سازی مطالعه در بین اقشار مختلف جامعه تلاش ورزند.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا