اخبارTOPگزارش ها

  تحرکات و موضع گیری های جدید در مورد افغانستان، روند صلح به کجا خواهد رسید؟

کابل/ ۵  جدی/  باختر

باورود جوبایدن به قصر سفید٬ تحرکات دیپلماتیک در موردافغانستان تند تر شده است .

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛  از ورود جوبایدن رییس جمهوری جدید امریکا به قصر سفید  پنج روز گذشته است با آن که شماری از تحلیل گران و صاجب نظران گفته بودند٬ مسئلۀ افغانستان در سیاست خارجی چهل و ششمین رییس جمهوری امریکا یک اولویت نیست مگر در جریان پنج روز گذشته پیشرفت هایی صورت گرفته است که نشان می دهد٬ افغانستان یک مسئلۀ محوری در سیاست خارجی مدیریت کنندگان جدید قصر سفید است .

جوبایدن در زمانی که معاون رییس جمهوری امریکا بود و در جریان چهار سال گذشته که بیشتر برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری این کشور تلاش کرد٬ دید فعال و مثبت در مورد افغانستان نداشت٬ حتا اتفاق افتاد که او نظر و دیدگاه خود را در مورد افغانستان که برای مردم کشور ما آزار دهنده بود کتمان نکند.

بایدن زمانی که معاون ریاست جمهوری امریکا بود در یک ضیافت رسمی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان در برابر گفته های حامد کرزی رییس جمهوری پیشین افغانستان که خواستار قطع مداخلۀ پاکستان در افغانستان شد واکنش نشان داد و میز غذا خوری را ترک گفت و با صراحت ابراز کردکه پاکستان٬ نسبت به افغانستان٬ پنجاه مرتبه با ارزش تر برای امریکا است .

باری هم در یک گردهمایی رسمی در امریکا گفت که افغانان با ملت شدن فاصلۀ زیادی دارند  و نمی توان براین کشور سرمایه گذاری کرد.

جوبایدن در زمان مبارزات انتخاباتی به ندرت روی مسئلۀ افغانستان تماس گرفت و بیشتر درمورد افغانستان سکوت کرد.

بابررسی چنین یک گذشته و راهکاری که جوبایدن در مورد افغانستان داشته است٬ این حرف می توانست دقیق باشد که مسئلۀ افغانستان در اولویت سیاست خارجی جوبایدن قرار ندارد مگر پیشرفت های پنج روز گذشته نشان داد که افغانستان یک اولویت در سیاست خارجی امریکا است .

بایدن که خود یک دموکرات است در گام نخست ماموریت زلمی خلیل زاد نمایندۀ ویژه وزارت خارجۀ آن کشور برای صلح افغانستان را که یک جمهوری خواه است تمدید کرد٬ در حالی که شماری از متحدان امریکا از کار کردخلیل زاد راضی نیستند این نشان دهندۀ آن است که جوبایدن و دستۀ کاری او می خواهند راه تعامل با طالبان را ادامه دهند.

ماموران دیگر امریکایی نیز در این پنج روز در خصوص افغانستان تحرکاتی داشته اند .

خلیجک سالیوان؛ مشاور امنیت ملی جو بایدن گفته‌است که کشورش به همکاری میان افغانستان و امریکا و حمایت از روند صلح دولت و گروه طالبان متعهد است.

جک سالیوان این موضوع را در گفت وگوی تیلفونی با حمدالله محب؛ مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان مطرح کرده‌است.

مشاورامنیت ملی رییس جمهوری امریکا در این گفت وگو بر ادامۀ همکاری امریکا با افغانستان، حمایت از روند صلح و تلاش برای دستیابی به یک راه حل سیاسی و آتش‌بس دایمی در افغانستان تاکید کرده‌است.

در همین حال لوید آستین وزیر دفاع جدید آمریکا  در اولین ساعات کاری خود با سرمنشی ناتو از طریق  تیلفون گفت وگو کردواز اهمیت ائتلاف ناتو با آمریکا یاد کرد.در این تماس٬ دو طرف درباره اهمیت حفظ بازدارندگی ناتو و ماموریت فعلی در افغانستان تاکید کردند.

ناتو خواهان ادامۀ ماموریت امریکا در مشارکت آن سازمان در افغانستان است.

پیش‌تراز این٬  آنتونی بلینکن که جوبایدن بایدن او را  نامزد وزارت خارجه امریکا تعیین کرده است به اعضای سنای آن کشور گفته بود ٬ توافق دولت ترامپ با طالبان را بررسی و بازنگری خواهد کرد.

این گفته ها نگرانی های طالبان را در پی داشته است

همزمان با تشدید فعالیت های دیپلماتیک امریکا و نمایان شدن تدریجی اهداف و برنامۀ های جوبایدن در مورد افغانستان٬ طالبان نیز دست به تحرکاتی زده اند و به مشوره با کشور هایی پرداخته اند که رسانه ها از آنها به عنوان کشور های حامی طالبان یاد می کنند.

طالبان که در جریان دو ماه اخیر بیشتر منتظر روشن شدن موضع جوبایدن در مورد افغانستان بودند٬ گفته های نامزد وزارت خارجۀ امریکا که از بازنگری توافقنامۀ صلح با طالبان سخن گفته است و گفته های وزیر دفاع جدید امریکا که  بر مشارکت و ایتلاف با ناتو تاکید دارد٬ برای طالبان خوشایند نبوده است٬ مگر ابقای خلیل زاد  در سمتش٬ کمی به طالبان آرامش بخشیده است با این هم٬  دیدارهای دیپلماتیک این گروه با سفرا و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی افزایش یافته است که امریکا را وا داردکه به تعهدات خود پابند بماند.

در تازه ترین انکشاف٬ ملا عبدالغنی برادر  معاون سیاسی طالبان و رییس دفتر سیاسی این گروه در دوحه با  زوژیان  سفیر چین در قطر  دیدار کرده است  روند مذاکرات میان افغانان و مسایل مربوط به اجرای کامل توافقنامۀ دوحه٬ محور این  گفت‌وگو ها بوده است٬ ملا عبدالغنی برادر همچنان با نمایندۀ ویژۀ المان برای افغانستان هم دیدار هایی داشته است

این در حالی است که روند گفت وگوهای صلح میان نمایندگان دولت و گروه طالبان در قطر با کندی به پیش می رود وبا چالش روبه رو است٬ آگاهان می گویند:  طالبان نگران اند که امریکا رویکرد تازه یی  را در برابر افغانستان اتخاذ خواهد کرد و به همین دلیل٬ طالبان  مسایل جنجالی منجمله رهایی بیشتر زندانیان شان و ساختار حکومت را که می تواند مسایل بعدی در گفت وگو های صلح باشد اول مطرح کرده اند٬ به این ترتیب روند گفت وگو های صلح بار دیگر متوقف شده است مگر دو طرف مذاکره کننده گفته اند که این روند با بند بست مواجه نشده است . تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا