سیاست

مسوولین امنیتی استجواب شدند // وزیر دفاع ملی: هیچ نشانه از همکاری پاکستان در قطع حملات راکتی دیده نمی شود

کابل باختر 10 جوزا
ولسی جرگه مسئولین امنیتی کشور را در پیوند به نگرانی های امنیتی، چگونگی آماده گی ها برای تأمین امنیت دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و راکت پراگنی نظامیان پاکستان بر مناطق سرحدی، استجواب نمود
دفتر مطبوعاتی ولسی جرگه به اژانس باختر خبر داد، در جلسۀ عمومی ولسی جرگه که به ریاست عبدالرؤف ابرهیمی رئیس ولسی جرگه دایر گردید، وکلاء در وقت امتیازی روی موضوعات مختلف بحث نمودند.
وکلاء، از ایجاد قیلون خانه های مردانه و زنانه در شهر کابل و تجمع جوانان در آن، بی توجهی کمیتۀ ملی المپیک در مورد حفظ سرسبزی چمن حضوری، عدم تطبیق پروژه های انکشافی سال ۱۳۹۳ به دلیل نپرداختن پول از سوی وزارت مالیه، عدم مصرف سه میلیون دالر بودجۀ انکشافی سال گذشتۀ ولایت غور از سوی مسوولین محلی آن ولایت، عدم رسیده گی به بیجاه شده گان و سیلاب زد گان ولایت بامیان، عدم حضور وزرا و مسئولین بلندرتبۀ وزارتخانه ها در دفاتر کاری شان، پیامدهای الغای ادارۀ مبارزه با تروریزم و مواد مخدر از تشکیل وزارت امور داخله، بی توجهی در قسمت توزیع کارت های رأی دهی به باشنده گان ولسوالی گیزاب، کشته و زخمی شدن شماری از مردم در اثر جاری شدن سیلاب در ولایت تخار، ضرورت ایجاد مرکز رأی دهی در کمپ سخی و شهرک علی آباد ولایت بلخ، غصب زمین اطراف سرک مزار شریف الی  تاشقرغان، افزایش بی سابقۀ قیمت تکت هوایی افغانستان – ایران از سوی شرکت هوایی آسمان کشور ایران و شرکت هوایی کام ایر، تهدید شماری از قوماندان ها  و ولسوال ها از سوی برخی مقامات به خاطر فعالیت به نفع نامزدان مشخص در انتخابات قبلی، عدم دسترسی مردم کنر به خدمات تیلیفون و بیجا شدن شماری از ساکنین ولایت تخار در نتیجۀ باریدن باران و جاری شدن سیلاب در آن ولایت، یادآوری نموده، ضمن آنکه خواهان رسیده گی به این موضوعات از سوی مسوولین امور شدند، در رابطه به بررسی بعضی موضوعات، خواهان تعیین هیئت از سوی ولسی جرگه نیز گردیدند.
شماری از وکلاء، پیرامون تهدیدات امنیتی در بعضی از ولسوالی های ولایات بدخشان، بلخ، فاریاب و قندز، راکت پراگنی نیروهای پاکستانی بر بخش های سرحدی ولایت کنر و بمباردمان هوایی آن ولایت از سوی پاکستانی ها و نیز بندش شماری از راه های مواصلاتی ولسوالی ها به مراکز ولایات بر اثر نبود امنیت صحبت نموده، بر حل این مشکلات و نابسامانی ها تأکید ورزیدند.
همچنین وکلاء از حکومت خواستند تا از کشورهای مختلف که با آنان قراردادهای استراتیژیک امضا نموده است، بخواهد که در هنگام ضرورت، مطابق مفاد تفاهمنامه ها و قراردادهای استراتیژیک، افغانستان را همکاری نمایند.
در همین حال، شماری از اعضای ولسی جرگه با اشاره به مسئولیت های نهادهای امنیتی کشور در راستای تأمین امنیت دور اول و دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، تأکید کردند که مسوولیت پذیریی نیروهای امنیتی به خصوص در تأمین امنیت دور اول انتخابات ریاست جمهوری قابل قدر است؛ ولی انتظار می رود که این نیروها امنیت دور دوم انتخابات را نیز مسئولانه و موفقانه تأمین نمایند.
در جلسه، روی تحصن شماری از نامزدان شورای ولایتی کابل به دلیل تقلب در شمارش آرای آنان از سوی کمیسیون مستقل انتخابات و شکایت های نامزدان شوراهای ولایتی شماری از ولایت های دیگر، بحث صورت گرفت و تأکید شد که کمیسیون مستقل انتخابات در شمارش آرای نامزدان شوراهای ولایتی دستبرد زده است و در میزان آرای نامزدان تغییرات به میان آورده است و نیز گفته شد که فساد گسترده در کمیسیون های انتخاباتی وجود دارد. وکلاء با انتقاد از آن، خواهان بازرسی مجدد اوراق رأی دهی شوراهای ولایتی شدند.
انجینیر سید اکرام منشی ولسی جرگه از تقرر فردیکه سال ها در زندان بوده، به حیث رئیس کمیسیون انتخابات ولایت ننگرهار انتقاد نموده، گفت که این شخص در ولایت ننگرهار در تقلب انتخاباتی دست داشت و سه روز قبل از اعلام نتایج انتخابات شوراهای ولایتی به ولایت غزنی تبدیل گردیده است. وی همچنین از هفتاد فیصد دستکاری و تغیییرات در ارقام و کودهای محلات رأی دهی در اوراق نتایج یادآوری و شکایت نمود و نیز از اینکه آرای به کار برده شده در ولسوالی های ناامن ولایت ننگرهار شمارش گردیده؛ ولی آرای سی مرکز رأی دهی در مرکز شهر جلال آباد به قرنطین رفته است، انتقاد نمود.
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه، در پایان وقت امتیازی موضوعات مطرح شده را جمع بندی نمود و عدم حضور وزرا در دفاتر شان در روزهای معینه و نیز عدم تطبیق پروژه های انکشافی را قابل نگرانی دانست.
در ادامۀ جلسه مطابق آجنداء وزرای دفاعی ملی و امور داخله و رئیس عمومی امنیت ملی در پیوند به نگرانی های امنیتی به ویژه راکت پراگنی نظامیان پاکستان بر مناطق سرحدی کشور به خصوص ولایت کنر به استجواب فرا خوانده شدند؛ ولی از اینکه وزیر امور داخله در خارج از کشور بسر می برد و رئیس عمومی امنیت ملی در جلسۀ مهم امنیتی اشتراک ورزیده بود، به عوض آنان ستر پاسوال محمد ایوب سالنگی معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله و حسام الدین معاون ریاست عمومی امنیت ملی در جلسه حضور یافتند.
وکلاء، پرسش های شان را در رابطه به چگونگی تدابیر امنیتی مراکز و محلات جدید رأی دهی در دور دوم انتخابات، آماده گی نیروهای امنیتی به منظور جلوگیری از قرار گرفتن اسلحۀ سبک و سنگین به دست طالبان، دلیل خراب شدن امنیت پس از شانزدهم حمل روز برگزاری انتخابات دور اول ریاست جمهوری، دلیل خاموشی حکومت در قبال تجاوز آشکار پاکستان بر مناطق سرحدی کشور به ویژه ولایت کنر، ناامنی در ولایات شمال و شمال شرقی افغانستان، دلیل راکت پراگنی نیروهای پاکستانی بر مناطق شرقی کشور، نبود تجهیزات هوایی و جنگی، سوء استفادۀ شماری از مسوولین امنیتی در انتخابات قبلی، بندش راه مواصلاتی ولسوالی بلخاب ولایت سرپل در نتیجۀ ناامنی، بالا بودن گراف ناامنی در ولایت غزنی، بی توجهی وزارت امور داخله در قسمت انتقال اجساد نیروهای پولیس ملی و نپرداختن معاش آنان در وقت معینه، دلیل عدم مقابلۀ نهادهای امنیتی و استخباراتی با مراکز تربیه و تمویل تروریزم، کمبود تجهیزات و تشکیل پولیس ملی ولایت قندز، ناامنی ها در شماری از ولسوالی های ولایات مختلف، چگونگی تدابیر نیروهای امنیتی افغانستان در بارۀ تأمین امنیت دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و ناامنی ها در ولایت کابل، مطرح نموده، از دستور رئیس جمهوری در مورد بازداشت سه قوماندان نیروهای امنیتی و نیز آزاد سازی طالبان از زندان ها، به شدت انتقاد کردند.
سپس مسوولین امنیتی کشور به ارائۀ پاسخ به پرسش های وکلاء پرداختند.
سترجنرال بسم الله محمدی وزیر دفاع ملی، تأمین امنیت انتخابات دور اول ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در شانزدهم حمل را بزرگترین دست آورد برای مردم افغانستان دانسته، تأکید ورزید که نیروهای امنیتی به خصوص اردوی ملی کشور در قسمت تأمین امنیت دور دوم ریاست جمهوری بیش از پیش آماده گی دارند و مانند گذشته بی طرفی خویش را در رابطه به روند انتخابات حفظ خواهند کرد.
وزیر دفاع ملی اظهار داشت که منسوبین وزارت دفاع ملی و اردوی ملی هرچه در توان دارند، به خاطر تأمین امنیت انتخابات و مبارزه با دشمن دریغ نخواهند ورزید.
وی همچنین بیان داشت که دشمن هر قدر که بخواهد مانع پروسۀ انتخابات شود، با پاسخ های کوبندۀ نیروهای امنیتی افغانستان مواجه خواهد شد.
وزیر دفاع ملی در رابطه به راکت پراگنی نظامیان پاکستان و نیز چگونگی همکاری آن کشور با افغانستان در امر مبارزه علیه تروریزم صحبت نموده، افزود که هیچ نشانه یی از همکاری پاکستان با دولت افغانستان در این راستا دیده نمی شود. وی همچنین از آماده گی نیروهای امنیتی کشور به خاطر دفاع از سرحدات افغانستان به نماینده گان مردم در ولسی جرگه، اطمینان داد.
ستر پاسوال محمد ایوب سالنگی معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله نیز در پاسخ به پرسش های وکلاء، از آماده گی های پولیس ملی جهت تأمین امنیت انتخابات صحبت نموده، تأکید کرد که پولیس ملی و پولیس محلی به خاطر خنثا سازی پلان های دشمن آماده گی کامل دارند.
معین وزارت امور داخله، همچنین از تعیین هیئت از سوی آن وزارت جهت سفر به ولایات به خاطر ارزیابی آماده گی ها برای تأمین امنیت انتخابات به وکلاء معلومات ارائه نمود.
در ادامۀ جلسه، حسام الدین معاون ریاست عمومی امنیت ملی با اشاره به راه اندازی عملیات طالبان تحت نام «عملیات خیبر» در سال روان، تأکید ورزید که این سه سکتور امنیتی در همکاری با هم، به جز چند حملۀ محدود، تمامی حملات دشمن را خنثا ساخته اند.
معاون ریاست عمومی امنیت ملی همچنین افزود، حال که مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغانستان سپرده شده است، دشمن نیز از تمام نیرو کار میگیرد تا امنیت کشور را مختل سازد؛ ولی نیروهای امنیتی کشور به آنان اجازه نخواهند داد تا به اهداف شوم شان برسند. وی تأکید کرد که وضعیت امنیتی در حال حاضر نسبت به سال گذشته، بهتر می باشد.
معاون ریاست عمومی امنیت ملی همچنین از آماده گی نیروهای امنیتی کشور به خاطر تأمین امنیت برگزاری انتخابات و حفظ بی طرفی در روند انتخابات به اعضای ولسی جرگه اطمینان داد.
در پایان جلسه، عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه، با توجه به اظهارات مسئولین امنیتی، تأمین امنیت انتخابات دور دوم ریاست جمهوری را از اولویت های اساسی کشور دانست و بر برگزاری انتخابات و تأمین انتخابات تاکید کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا