سیاستاخبارگزارش ها

تشدید مشکلات اقتصادی مردم افغانستان و تاکید امریکا بر ادامۀ تحریم ها

کابل/  ۲۸  میزان/  باختر

در حالی که مردم افغانستان  وشمار زیادی از کشور های جهان تاکید بر رفع تحریم ها علیه امارت اسلامی در افغانستان دارند،  امریکا بر ادامۀ تحریم ها پافشاری دارد .

به گزارش آژانس باختر: با تحول اخیر سیاسی در افغانستان ، شماری از کشورها و سازمان های جهانی به منجمد کردن دارایی های افغانستان اقدام کرده اند،  در این میان امریکا حدود ده ملیارد دالر از سرمایه های افغانستان را مسدود کرده است و بانک جهانی و شماری دیگری از موسسات بین المللی نیز با پیروی از امریکا یا دارایی های افغانستان را منجمد کرده اند و یا هم کمک های شان را با این کشوربه گونۀ کامل قطع کرده اند.

چنین برخورد با مردم افغانستان که چهل  و دو سال است در آتش جنگ می سوزنند یک برخورد غیر عادلانه و دور از انصاف است و بر اقتصاد مردم ما اثر سو گذاشته است و باعث بروز مشکلات جدی شده است.

شماری زیادی از کشور مانند چین، ترکیه… خواستار آزاد سازی دارایی های افغانستان شده اند مگر والی آدییمو معاون وزارت مالیۀ امریکا بر ادامۀ تعزیرات اقتصادی در برابر امارت اسلامی تاکید کرده است و گفته است که ادامۀ وضع تعزیرات اقتصادی علیه افغانستان یک امر ضروری است.

این در حالی است که با ادامۀ تحریم ها در برابر  افغانستان و کاهش پول فزیکی در کشور صاردات افغانستان متوقف است و تجار و سرمایه گزاران نتوانسته اند که امتعه و کالا های مورد نیاز را نیز وارد کنند، زیرا با وضع تحریم ها فعالیت ها و خدمات  بانکی در کشور شدیدا، آسیب دیده است و کشور های کمک کننده با افغانستان نتوانسته اند که روند کمک رسانی با افغانستان را سرعت بخشند.

با وجود آن که مشکلات اقتصادی و پولی  مردم افغانستان واضح است مگر امریکا همچنان بر موضع خود تاکید دارد، سخنگوی کاخ سفید هفته گذشته پس از نشست گروه ۲۰ در یک نشست خبری گفت « امریکاقصد ندارد به طالبان امکان دسترسی به میلیاردها دالر منجمد شدۀ افغانستان را بدهد.»

چنین موضع گیری تنها بر مشکلات اقتصادی مردم افغانستان می افزاید و در حقیقت چنین یک برخورد می تواند به معنای جنگ با مردم افغانستان تلقی شود.

مردم افغانستان توقع دارند که امریکا و همکاران این کشور برخورد معقولانه با افغانستان داشته باشند، موضع گیری فعلی نمی تواند به سود مردم افغانستان باشد، امریکا و همکاران بین المللی آن، اگر توقع همکاری امارت اسلامی را دارند باید خود نیز شیوه های همکاری را یاد گیرند و به جای مشکل تراشی، در روند بازسازی افغانستان سهیم شوند و مکلفیت های اخلاقی خود را انجام دهند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا