اخبارجهان

تطبیق واکسین کرونا در امریکا احتمالاً آغازخواهد شد

واشنگتن/بی بی سی/3 قوس/ باختر

رییس برنامۀ واکسین کرونا در حکومت امریکا می‌گوید: احتمال دارد که تزریق نخستین واکسین‌های کرونا از بیست روز دیگر، یازده دسامبر آغاز شود.

دکتر منصف سلاوی٬ گفته است که واکسین‌های ساخت دو شرکت فایزر و مدرنا می‌توانند تا آن روز مجوز گرفته باشند و در دسترس قرار بگیرند.

انتظار می‌رود٬ ۲۰ میلیون نفر در امریکا تا پایان سال جاری میلادی، یعنی کمتر از ۴۰ روز دیگر، واکسین شوند. اولویت با کارکنان صحت و درمان و سالمندان خواهد بود.

دکتر سلاوی می‌گوید تا ماه می، یعنی شش ماه دیگر، ممکن است ۷۰درصد جمعیت امریکا واکسین شوند و به این ترتیب آن کشور به “مصوونیت جمعی” برسد.

ابتلا به کرونا در امریکا مرتب در حال گسترش است و شمار کل مبتلایان به بیش از ۱۲ میلیون نفر رسیده است. تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار نفر در امریکا بر اثر کرونا جان‌ باخته ‌اند.

اطلاعات به‌دست ‌آمده از آزمایش پیش‌رفته این واکسین نشان داده است که ۹۴درصد از بزرگ‌سالان بالای ۶۵ سال را در مقابل بیماری کووید۱۹ ایمن می‌کند.

فایزر می‌گوید: امیدوار است که در همین کمتر از ۴۰ روز باقی‌مانده تا پایان سال ۲۰۲۰،  حدود ۵۰ میلیون دوز از این واکسین تولید کند و سال آینده هم تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دوز تولید کند. برای واکسین ‌کردن هر فرد به دو دوز از این واکسین نیاز است.

قرار است سازمان غذا و داروی امریکا٬ روز ۱۰ دسامبر یک شورای مشورتی دربارۀ واکسین کرونا تشکیل دهد و دربارۀ مجوز استفاده از آن مشورت کند.

همزمان رهبران بیست اقتصاد بزرگ دنیا، گروه ۲۰، خود را به توزیع عادلانه و ارزان واکسین کرونا در دنیا متعهد کردند.

در بیانیه پایانی این اجلاس مجازی که به میزبانی عربستان برگزار شد٬ تاکید شد که کشورهای فقیر به حال خود رها نخواهند شد.

در این بیانیه٬ کشورهای گروه بیست خود را به حمایت از کشورهایی که بیشتر از کرونا آسیب دیده‌اند٬ متعهد دانستند٬ اما به جزئیاتی در بارۀ چگونگی این کمک اشاره نکردند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان٬ اظهار نگرانی کرد که به کشورهای نیازمند حمایت هنوز هیچ کمکی نشده است.

کشورهای ثروتمند٬ میلیاردها دالر برای ساختن واکسین کرونا هزینه کرده‌اند٬ اما از آنها انتقاد شده است که اول به فکر تامین واکسین مورد نیاز خود بوده‌اند.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا