سیاستاخبارTOPجهانگزارش ها

تعامل با افغانستان بهتر است از برگزاری نشست های نمادین و تبلیغاتی

کابل، ۵ جوزا، باختر
رسانه های تاجکی و بین المللی خبر داده اند که تاجیکستان امروز میزبان نشست دو روزه امنیتی درباره افغانستان خواهد بود.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد؛ مقام های تاجیکی گفته اند که نمایندگان، چین، هند، روسیه و ایران در این نشست امنیتی شرکت خواهند کرد.
قبل ازاین، سران روسیه و تاجکستان در یک گفتگو آنلاین از دید خود، اوضاع افغانستان را خطرناک خوانده بودند.
پیش از این، هند نیز چنین نشستی را با شرکت نماینده کنفرانس شانگهای برگزار کرده بود که در آن نمایندگان چین و پاکستان هم شرکت داشتند، در جریان چند ماه گذشته چندین کنفرانس و نشست بین المللی در مورد افغانستان و این که تهدید های امنیتی از این کشور متوجه دیگران است برگزار شده است.
در نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی که چند روز قبل در مسکو برگزار شده بود، یکی از مسایل مور بحث در آن اوضاع افغانستان بود و امام‌علی رحمان؛ رئیس جمهور تاجکستان یکی از سخنرانان آن بود که بیشتر در مورد افغانستان بحث کرد.
این در حالی است که امارت اسلامی از امنیت کامل در افغانستان سخن می گوید و به کشور های همسایه و منطقه بار ها اطمینان داده است که خاک این کشور هیچ تهدیدی در برابر هیچ کشوری نخواهد بود.
امارت اسلامی در تعامل خود با کشور های همجوار تا اندازه زیادی موفق است و این کشور ها دریافته اند که افغانستان در وجود امارت اسلامی مکان همکاری های منطقه یی است، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، ایران و حتی روسیه و تاجکستان به این نتیجه رسیده اند که افغانستان عامل تهدیدی در برابر هیچ کشور نیست، شرکت چند کشور انگشت شمار در نشست دوشنبه که امروز برگزار می شود نمایانگر چنین یک واقعیت است، مگر کشور های اند، با وجود درک این که، امارت اسلامی در برابر هیج کشوری قرار ندارد تلاش دارند روی منافع و برنامه هایی که در سطح منطقه دارند، اوضاع افغانستان را ناهنجار جلوه دهند، آنها داعش و القاعده را بزرگ نمایی میکنند.
از دید مردم افغانستان این کشور به جای آن که آب را گل آلود کنند بهتر است به ایده شریفانه تعامل و همکاری که امارت اسلامی آن را پشکش کرده اند بپیوندند تا راه همکاری و همگرایی منطقه یی سهل تر شود و زمینه های بهتر برای شگوفایی اقتصادی میان کشورهای همسایه و منطقه مساعد شود. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا