سیاستاخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تعامل با امارت اسلامی؛ اندیشۀ که در حال تقویت شدن است

تبصره
کابل ۱۳ سرطان باختر
سرپرست وزارت خارجه افغانستان که به قطر رفته بود، دیدارهای موثری با دیپلماتان کشور های غربی داشته که نشان میدهد اندیشه تعامل با امارت اسلامی دارد مفهوم و معنای خود را پیدا میکند.
مبصر آژانس باختر مینگارد؛ امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی در یک سفر کاری که به دوحه قطر رفته بود، او چند روز قبل با این هدف به قطر رفت تا با دیپلماتان ارشد شماری از کشور های اروپایی، منطقه و امریکا در باره گسترش روابط فی مابین، آزاد سازی پول های منجمد شده افغانستان از سوی امریکا، رفع تحریم علیه امارت اسلامی و پارۀ از مسایل دیگر دیدار و گفتگو کند، این در حالی است که اکثری سفارت خانه های کشور های غربی و همچنان امریکا در کابل بعد از تسلط امارت اسلامی برپایتخت افغانستان، این شهر را ترک کردند و کار شان را از دوحه قطر ادامه دادند.
دیدار نخست متقی در دوحه با توس ویست نمایندۀ ویژۀ امریکا برای افغانستان بود، محور مذاکرات با این دیپلمات ارشد امریکا روی آزادسازی ذخایر پولی افغانستان بود ‹ امریکا بعد از تحولات اخیر در افغانستان نوونیم میلیارد دالر از ذخایر ارزی این کشور را مسدود کرده است ›
گفته شده که مذاکرات میان دو طرف در این خصوص پیشرفت های خوبی داشته است و امریکا حاضر شده است که بخشی از این ذخایر را دو باره به افغانستان باز گرداند، این اقدام امریکا با واکنش مثبت بانک مرکزی افغانستان روبرو شد.
در گذشته امریکا و متحدین غربی آن تلاش کرده اند که با توسل به زور و ایجاد موانع در برابر امارت اسلامی قرار گیرند مگر امارت اسلامی همیشه تاکید براین داشته است که تعامل، راه حل مشکلات است، چنانچه، امیر خان متقی، در دیدار با توماس ویست، از واشنگتن خواسته است تا به جای کاری گیری از گزینه فشار، راه تعامل را با امارت اسلامی در پیش بگیرد، به خصوص این که، واشنگتن خواهان ثبات در افغانستان است و تاکید دارد که امریکا از هیچ گروه مخالف حکومت جدید افغانستان حمایت نمی کند، نمی توان تعامل و گفتگو را برای حل مشکلات نادیده گرفت.
با در نظر داشت این مسئله که امریکا کشور تاثیر گذار بر تعاملات جهانی است، تعامل میان کابل و واشنگتن به سودهمگان است.
متقی در دوحه در کنار مذاکرات با دیپلماتان امریکایی، مذاکرات سودمندی با دپپلماتان کشور های دیگر‹ بریتانیا، المان، جاپان، ناروی، قطر…› داشته است که با انجام وعده های چون گسترش همکاری های سیاسی، اقتصادی، آموزش وپرورش و کمک های بشری همراه بوده است.
امارت اسلامی در کنار آن که روی گسترش روابط خود با امریکا و کشور های غربی فکر میکند، روابط فعال با کشور های دیگر مانند، روسیه، چین، ایران، هند، پاکستان… دارد این نشان دهنده آن است که دیپلماسی وراهکار خارجی امارت اسلامی، یک راهکار متوازن و متکی بر احترام متقابل است این زاده تعامل نیک و مثبت امارت اسلامی است که می تواند، برنامه منزوی کردن افغانستان را به هیچ مبدل کند و اندیشه تعامل و همکاری را تقویت کند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا