جهان

تغییر اقلیم تهدید بزرگی برای صلح جهانی است

نیویارک/دویچه وله/۸ حوت/باختر
در بحث این هفته شورای امنیت ملل متحد در مورد تغییر اقلیم از جمله به تاثیر این بحران روی زندگی افغانان نیز اشاره شد. صدراعظم بریتانیا در این نشست گفت که تغییر اقلیم تهدیدی برای صلح جهانی است.
انتونیو گوترش، منشی عمومی سازمان ملل متحد در این نشست مجازی که روز سه شنبه برگزار شد، به نتایج بررسی انستیتوت بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم اشاره کرد که براساس آن هشت کشور از ده کشور بحرانی که در سال ۲۰۱۸ در آنها ماموریت بین المللی صلح جریان داشته است، در مناطقی بوده اند که شدیداً در معرض تغییرات اقلیمی قرار دارند.
گوترش گفت: «به گونه مثال در افغانستان، جایی که ۴۰ درصد نیروی کاری مصروف زراعت اند، کاهش حاصلات [در نتیجه تغییرات اقلیمی] مردم را به فقر و ناامنی غذایی می‌کشاند و آنان را در معرض استخدام توسط باندهای جرمی و گروه‌های مسلح قرار می‌دهد.»
هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان از شورای امنیت خواست که مبارزه علیه گرمایش زمین را «بالاترین اولویت» خود قرار دهند، زیرا پیامدهای تغییر اقلیم منازعه‌ها را شعله‌ور می‌کند و به این ترتیب صلح را با خطر مواجه می‌سازد.
بوریس جانسون، صدراعظم بریتانیا که ریاست این نشست مجازی روز سه شنبه را به عهده داشت، گفت: «این مطلقاً روشن است که تغییر اقلیم تهدیدی برای امنیت جمعی و امنیت ملت‌های ماست.»
با افزایش خشکسالی، کم آبی و جنگل زدایی ساحات جنگلی همواره کوچکتر و کمتر می‌شود. یافته های تحقیق اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت نشان می دهد که به خصوص در کشورهای فقیر زنان مجبورند راه های طولانی تری را برای جمع آوری هیزم به منظور پخت و پز طی کنند.
صدراعظم بریتانیا تأکید کرد که باید به کشورهای آسیب پذیر کمک شود تا خود را با تغییر اقلیم مطابقت دهند و انتشار خالص گازهای گلخانه یی را به صفر برسانند و در راستای حفاظت از تنوع زیستی، رفاه و امنیت تلاش کنند.

بریتانیا با تصویب قانونی متعهد شده است تا سال ۲۰۵۰ به تعادل اقلیمی برسد، یعنی مقدار گاز کاربن دای اکسایدی را که تولید می‌کند با مقدار کاربن دای اکسایدی که از بین می برد، مساوی سازد. این کشور در ماه نوامبر میزبان نشست اقلیمی ملل متحد در شهر گلاسگو در اسکاتلند خواهد بود.
دیوید اتنبرو، دانشمند علوم طبیعی در این نشست خطر گرمایش زمین به تمدن بشری را با پیامدهای جنگ جهانی دوم مقایسه کرد .
او گفت: «این تهدیدها باید همه ما را متحد کند. فرقی نمی‌کند که ما از کدام بخش جهان استیم، همه ما با این تهدیدها مواجه استیم.»
جان کری، مسوول امور اقلیم امریکا، امانویل ماکرون، رییس جمهور فرانسه، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان و وانگ یی، وزیر خارجه چین نیز به این کنفرانس دعوت شده بودند.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا