سیاستاخباراقتصادTOPگزارش ها

تفسیری بر خبر // تصویب بودجه ملی٬ حرکتی در راستای رهایی از وابستگی اقتصادی

کابل٬ ۲۴ ثور٬ باختر
امارت اسلامی افغانستان بودجه ملی سال جدید مالی را که بالغ بر۲۳۱ میلیارد افغانی می شود تصویب کرد.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ امارت اسلامی افغانستان با تصویب بودجه ملی سال جدید مالی در راستای خود کفایی اقتصادی گام برداشته است.
از میان ۲۳۱ میلیارد افغانی که برای بودجه سال جدید مالی مدنظر گرفته شده است٬ 203 میلیارد آن بودجه عادی و بیست و هفت اعشاریه نو ملیارد آن بودجه انکشافی است.
مقام ها در وزارت مالیه کشور اذهان داشته اند که در بودجه سال جدید مالی 44 میلیارد افغانی کسر وجود دارد مگر آنها متعهد شده اند که این کسر را پوره خواهند کرد.
بعد از تسلط دو باره امارت اسلامی این نخستین بار است که امارت اسلامی بدون کمک های بیرونی بودجه سازی می کند و بیشتر بر منابع و عایدات داخلی متکی است.
در طول بیست سال گذشته٬ بیشترین بخش بودجه مالی از کمک های بیرونی تمویل میشد و بخش کمتر آن از عایدات ملی تمویل میشد٬ مشکل دیگر در بودجه ملی که در سال های گذشته عدم توازن و واحد ها مصرفی اضافی بود که باعث می شد بخش زیادی از بودجه که به آن ملی گفته می شد؛ مورد دستبرد قرار گیرد و مفسدین از آن سود برند.
عدم توازن در بودجه در سال های گذشته باعث میشد که بودجه برای مدت زیادی از سوی شورای ملی تصویب نشود٬ سرانجام تصویب بودجه دچار معاملات پنهانی میشد.
مگر حالا چنین یک وضعیت به گذشته ها پیوسته است و بودجه با اتکا به درآمد های داخلی ترتیب شده است و جهات آسیب پذیر آن مدنظر است و برای رفع آن تدابیر گرفته شده است .
با وجود این همه بودجه ملی با مشکلاتی مواجه است٬ مشکل در این است که افغانستان با انجماد دارایی های خود از سوی امریکا مواجه است٬ کمک های بیرونی چنان که در گذشته بود وجود ندارد٬ کشور های بیرونی همکاری های شان را با افغانستان با شروط یکجا کرده اند٬ خارجی ها در برابر هر برنامه امارت اسلامی یک شرط و یک قیود را پیش میکنند٬ در کل از دید آگاهان اقتصادی اقتصاد افغانستان٬ یک اقتصاد مقاومتی است که در آن کوشیده شده است که در برابر بحران زایی مقاومت شود و نهاد های مالی از لحاظ ساختاری ترمیم شوند.
در چنین یک برنامه اقتصادی٬ کاهش وابستگی مطرح است و بودجه جدید با همین مفهوم تدوین شده است و دنبال می شود. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا