تبصره و مرور بر مطبوعات

تفسیر برخبر: قصاب پنجوایی به حبس ابد محکوم شد

کابل باختر/ 3/ سنبله

سرانجام قصاب پنجوایی ازسوی یک محکمه نظامی در واشنگتن امریکا به حبس ابد محکوم شد .

رابرت بیلز ماه جدی سال 1390  در یک شب سرد زمستاني درحالیکه مست بود به دو روستا در منطقه زنگ آباد ولسوالی پنجوایی ولایت قندهار رفته و اعضای دو خانواده را درحالیکه خواب بودند به رگبار مسلسل بست و شانزده غیر نظامی را که درمیان آنها نه طفل و کودك و چند خانم شامل بود به شهادت رسانید . شنیع تر از آن بیلز برخلاف عرف و عنعنه افغانی و با زیر پا نمودن تمام اصول و معیار های انسانی به شماری از اجساد قربانیان آتش زد و با افتخار جنایت را که مرتکب شده بود به همکاران و دوستان خود قصه کرد . سرانجام او بازداشت و روند محکمه او آغازشد دسته یی از څارنوالان جنایت را که بیلز مرتکب شده بود یک قضیه نادر جنایی درتاریخ معاصر نظامی امریکا خواندند جنایت که حتا دربدترین روز ها درویتنام اتفاق نه افتاده است . څارنوالان نظامی بر صدور حکم اعدام برای بیلز پا فشاری داشتند در حالیکه خانواده ووکلای مدافع او تاکید میورزیدند که او حالت خوب روانی نداشته است این ادعا بعداً از سوی متخصصین  طبی و طب روانی رد گردید و صدور حکم  اعدام برای بیلز حتمی شد تا سرانجام بیلز به مشوره وکلای مدافع خود به جرمش اعتراف کرد و به این ترتیب خطر صدور حکم اعدام کاهش یافت . درجریان تقریباً دوسال گذشته بیلز چند بار به یک محکمه ویژهء نظامی فراخوانده شد تا سرانجام دیروز هیئت ویژه قضایی قوای مسلح امریکا بیلز را درقضیه قتل شانزده غیر نظامی افغان در پنجوایی مقصر شناخت و او را به حبس ابد که درآن تخفیف مجازات و یا عفو مشروط وجود ندارد، محکوم کرد .

بیلز تنها باعث قتل نه کودک و هفت شهروند ديگري ملكي افغان نشده بل شماری دیگري از اعضای این دو خانواده رازخمی ساخت که بعضی آنها با معیوبیت دایمی روبرو شده اند.

 بیلز 9 کودک را کشت مگر 41 کودک دیگر را یا از نعمت دست و پا محروم ساخت و یا نان آور خانه شان راگرفت .  څارنوال نظامی امریکا بیلز را یک انسان فاقد شخصیت خواند که خواست از خود یک شجاعت نشان دهد درحالیکه او یک شجاع کاذب بود زیرا نمیتوان هدف قراردادن چند زن و کودک را که درخواب بودند شجاعت نام نهاد و به آن افتخارکرد.

نه تن از همکاران بیلز و نه افغان که در این حادثه متضرر شده اند در دادگاه نظامی علیه بیلز شهادت دادند و او خاموشانه به جنایت خود اعتراف کرد و اظهار پشیمانی نمود.

 با آنکه بیلز به حبس ابد محکوم شد مگر این حکم نمیتواند برای خانواده های قربانیان آرامش خاطر باشد زیرا قاتل بسته گان آنان زنده است . حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان حکم دادگاه را در رابطه به بیلز تحقق عدالت خواند و گفت که حبس ابد معنا حکم اعدام را دارد . مرگ بیلز نمیتواند به قربانیان حیات دوباره دهد مگر سزا يك جرم را مشخص ساخت او تاکید کرد که افغانها در پی انتقام جویی نیستند مگر میتوان قضیه بیلز را یک کوشش برای خاتمه بخشیدن به درد و آلام مردم افغانستان دانست .

 دادگاه ویژه نظامی در امریکا درحالی رابرت بیلز را به حبس ابد آنهم بدون تخفیف مجازات و عدم پذیرش عضو مشروط محکوم می نماید که امریکا و افغانستان روی امضا سند همکاری های امنیتی وارد مذاکره میباشند ، مصونیت عساکر امریکایی درافغانستان و برخورد قضایی با آنها از موارد بحث برانگیز این مذاکرات بوده که تاکنون نهایی نشده است.

  {عبدالخالق}

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا