صحت

تلاش های وزارت صحت عامه برای کاهش مشکل کمبود آکسیجن در کشور

کابل/ ۲۳جوزا/ باختر
سرپرست وزارت صحت عامه می گوید که برای کاهش مشکل کمبود آکسیجن در شفاخانه های کشور، برنامه های روی دست گرفته شده است که با آن به معضل کمبود آکسیجن در کشور رسیدگی خواهد شد.
این گفته در حالی بیان می شود که با شیوع موج سوم کرونا در افغانستان وازدیاد وقایع مثبت این بیماری، شفاخانه های کشور با مشکل جدی کمبود آکسیجن مواجه اند.
داکتر وحید مجروح سرپرست وزارت صحت عامه امروز در یک نشست خبری در کابل بیان داشت: کمبود آکسیجن یک نگرانی است، اما افزود که وزارت صحت عامه در ۴ شفاخانه اختصاصی کووید۱۹، در کابل دستگاه های تولید آکسیجن را طی دوهفته اخیر نصب کرده است و از آن استفاده می شود.
وی با اشاره به آن که همین اکنون در چند ولایت، دستگاه های تولید آکسیجن فعال شده است ابراز امیدواری کرد، ۱۰ دستگاه تولید آکسیجن که از سوی یونسیف اخیرا به کابل انتقال یافته است، به زودی از سوی این موسسه در ۱۰ ولایت مورد نظر انتقال، نصب و مورد استفاده قرار گیرد.
افزون براین کشورهای همسایه به شمول ازبکستان و تاجکستان ابراز آمادگی کرده اند که روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ بالون آکسیجن به افغانستان فراهم می کنند. از ایران ۴۵۰۰ بالون آکسیجن خریداری شده است و این کشور همچنان هفته دو تانکر آکسیجن مایع به هرات می فرستد.
سرپرست وزارت صحت عامه در رابطه به آغاز دور جدید واکسین کرونا در کشور گفت: بسته های واکسین کمک شده است از جمهوری مردم چین، تا اکنون به ۱۳ ولایت انتقال یافته است و سلسله ارسال آن به ولایت ها ادامه دارد و ۷۰۰ هزار دوز واکسین کمکی چین، برای حدود ۳۵۰ هزار نفر با در نظرداشت ۶ تا ۱۰ درصد ضایعات آن، کفایت خواهد کرد.
او گفت: این واکسین‌ها به گونۀ هدفمند به گروه‌هایی که بر اساس معیار های سازمان صحی جهان و وزارت صحت عامه تعیین شده اند شامل کارکنان صحی، منسوبان نظامی، معلمان، کمپ های مهاجران، کارکنان اداری ادارات دولتی که با مراجعین به گونۀ مستقیم سر و کار دارند، اشخاص بالاتر از سن ۵۵ سال و افراد مبتلا به بیماری های مزمن، تطبیق خواهد شد.
داکترمجروح در رابطه به کار گیری از نیروی فزیکی بیشتر برای مقابله با ویروس کرونا گفت: وزارت صحت عامه، کارکنان صحی، بسترها وتجهیزات طبی را در شفاخانه ها ۶۰ تا ۷۰ فیصدافزایش یافته است.
سرپرست وزارت صحت عامه هشدار داد که موج سوم کرونا هنوزهم با سرعت زیاد در حال گسترش است و آمار های دو هفته اخیر نشان می دهد که میزان واقعات مثبت و تلفات ناشی از این ویروس روبه افزایش است.
او بار دیگر از مردم درخواست کرد که به توصیه های صحی وزارت صحت عامه به منظور جلوگیری از گسترش این ویروس همکاری کنند و باپوشیدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، جلوگیری از دست دادن و روبوسی و شستن مکرر دستان شان با آب و صابون، خود و دیگران را از مصاب شدن به ویروس مهلک کرونا در امان نگه دارند.
مجروح، بستن مکاتب، پوهنتون ها، کورس های آموزشی، تالار های عروسی، مراکز ورزشی، حوض های آب بازی و سایر مراکز تجمع را، روی کاهش واقعات و یروس کرونا تاثیر گذار دانست، اما افزود که برای اثبات آن به یک تا دو هفته زمان نیاز است.نوریه زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا