اخبارصحت

تلاش ها برای مهاربیماری کولرا در هرات

شهرهرات 30 سرطان باختر
مسوولان درهرات درپی گسترش شیوع بیماری کولرا ، نشستی برپا کردند.
ریاست صحت عامه هرات دیروزبه هدف مدیریت و جلوگیری از وقایع کولرا جلسه‌ای با حضور داشت ریاست اطلاعات و فرهنگ، ریاست آبرسانی، ریاست ارشاد حج و اوقاف، ریاست حفظ و محیط زیست، ریاست احیا و انکشاف دهات، ریاست هلال احمر، موسسه WHO، انجمن شفاخانه های خصوصی و اتحادیه خدمات دوایی هرات برگزار کرد.
در این جلسه مولوی محمد شاهد طالب رئیس صحت عامه هرات بیان داشت که اداره صحت عامه از تمامی سکتور های صحی و غیر صحی می خواهد بخاطر مدیریت و کنترول بهتر وقایع کولرا با این اداره همکاری داشته باشند.
رئیس صحت عامه هرات می افزاید که این مریضی یک مریضی خطرناک و ساری بوده که در فصل تابستان بیشتر شیوع پیدا کرده و بیشتر از طریق آب های ملوس انتشار یافته و یک مریضی بسیار ساری و داری انتشار سریع می باشد.
از سوی دیگر وحیدالله سلطانی آمر گردشگری و نماینده ریاست اطلاعات و فرهنگ در این جلسه؛ بیان داشت که اداره اطلاعات و فرهنگ کما فی السابق در بخش آگاهی دهی از طریق رسانه های چاپی و تصویری در مورد مریضی کولرا آماده همکاری با ریاست صحت عامه است و تلاش می ورزد تا اگاهی های لازمه را برای مردم اطلاع رسانی کند.
همچنان نماینده ریاست ارشاد حج و اوقاف افزود که عالمان دین و خطبا نیز از طریق منابر بیاناتی در مورد مریضی کولرا را به مردم ایراد کنند.
در همین حال داکتر احمد امیر نژاد مسوول سرویلانس ریاست صحت عامه هرات آگاهی دهی از طریق رسانه ها و منابر را مهم دانسته و خواستار همکاری ادارات ذیربط در زمینه گردید.
امیر نژاد می گوید که این مریضی با انتشار سریع خود می تواند افراد زیادی را مبتلا کند.
وی در مورد مریضی کولرا وضاحت داد که این مریضی با اسهال، استفراغ و درد های بطنی شروع شده و اگر به مریض رسیدگی نشود امکان مرگ آن نیز در کمتر از 24 ساعت وجود دارد.
این در حالیست که مریضی کولرا در ولایت های جنوبی کشور انتشار سریع داشته و مسوولان صحت عامه بخاطر آمادگی و مقابله با این مریضی اقداماتی را از جمله رساندن داروی لازم به ولسوالی ها و اختصاص مراکز صحی به این مریضی خبر می دهند.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا