اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تهدید موج جدید تروریزم

کابل/ 3 اسد/ باختر

با بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان وهمچنان پیشروی مخالفان مسلح در شماری از مناطق کشور، تهدید موج جدید تروریزم جهانی به گونۀ جدی مطرح شده است.

مفسر آژانس اطلاعاتی باختر به این تهدید نگاهی افگنده است و می نگارد:در تازه ترین گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد از تمرکز داعش در حومۀ کابل هشدار داده شده است. همچنان از گسترش فعالیت های شبکۀ القاعده نیز گزارش هایی نشرشده است. تردیدی نیست که سازمان های دهشت افگن بین المللی در تلاش اند که از وضعیت  متزلزل به میان آمده در افغانستان سود برند و برای خود جای پای ماندن جست وجو کنند ومخفیگاه و پناهگاه بسازند. این موج تازۀ تروریزم جهانی  بسیار خطرناک است واگر به موقع مهار نشود، بیم آن وجود دارد که افغانستان با حالتی روبه رو شود که سوریه یک زمانی با آن روبه روشده بود. یک بخش کشور تحت ادارۀ یک گروه خواهد بود و بخش دیگری تحت ادارۀ گروه دیگری و در آن صورت کشورهایی که این گروه ها می توانند امنیت ملی شان را تهدید کنند، بر ضد آنان عملیات نظامی انجام خواهند داد.

افغانستان که از چهار دهه بدینسو در آتش جنگ می سوزد، دیگر توان تحمل چنین موج دهشت افگنی را ندارد.

طالبان در موافقتنامه یی که با امریکاییان امضا کرده اند، متعهد شده اند که روابط شان را با القاعده و سایر گروه های دهشت افگن جهانی قطع می کنند و بر ضد آنان اقدام می کنند. حالا رهبران امریکا به ویژه جوبایدن در مورد وفاداری طالبان به این تعهد شان ابراز شک و تردید می کنند. طالبان موقف شان را در این مورد تاکنون واضح نکرده اند. این که در دل طالبان چه است و آیا آنان به راستی هم روابط شان را با  القاعده و سایر سازمان های دهشت افگن جهانی قطع می کنند یا نه، مربوط آنان می شود؛ اما یک حرف مانند آفتاب روشن است و آن این که دامن زدن به بی ثباتی، گسترش جنگ، تخریب و از بین بردن نهادهای دولتی به فعالیت گروه های دهشت افگن زمینه سازی می کند و گروه های دهشت افگن مهارت ویژه دارند که از چنین وضعیت سود برند و برای خود مخفیگاه بسازند.

وضعیت منطقه و جهان چنین است که دهشت افگنان بین المللی در کشورهای دیگر حتا کشور های افریقایی نمی توانند برای خود جای امن تدارک کنند، کارهایی که آنان در شماری از کشورهای شرق میانه در وقت حاکمیت شان انجام داده اند، ساحه را  برای آنان تنگتر کرده است و کسی برای شان جا و جایگاه نمی دهد. از این رو آنان با تمام توان شان تلاش می کنند که کشورکوهستانی یی مانند افغانستان را بی ثبات کنند و بعد از این بی ثباتی، سود برند و برای خود مخفیگاه بسازند و در یک فرصت مناسب کشورهای دیگر را آماج قراردهند.

برای مهار موج جدید دهشت افگنی جهانی چه باید کرد؟ پیش از همه، دهشت افگنان جهانی دشمنان همه جهان اند، دشمنان کشورهای خاصی اند. این مسوولیت و مکلفیت جهان و این کشورهاست که با افغانستان در مبارزه علیه این گروه های دهشت افگن کمک وهمکاری کنند. اما مهمتر از همه این است که در افغانستان از بی ثباتی هرچه بیشتر جلوگیری شود ویگانه راه جلوگیری از بی ثباتی بیشتر، حفظ و تقویت نظام است. به هیچ کسی تحت هیچ نام و بهانه یی نباید اجازه داده شود که نظام را سرنگون کند. سرنگونی نظام در حقیقت تبدیل کردن افغانستان به پناهگاه و مخفیگاه مصوون برای دهشت افگنان جهانی است. نهادهای ملی  افغانستان باید هرچه بیشتر تقویت شوند. همه باید این واقعیت را بپذیرند که تنها در وجود یک نظام قوی و مستحکم، نظام مبتنی بر اصول دموکراسی که در آن دستاوردهای دودهۀ اخیر مصوون باشد، این موج جدید دهشت افگنی مهارشده می تواند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا