نوروز 1400اخبارفرهنگ

تهدید های امنیتی مانع برپایی جشن شهروندان افغانستان در نوروز نشد

کابل/ ۲ حمل/ باختر

علی رغم تهدید های بلند امنیتی، شهروندان افغانستان همچون گذشته از نوروز تجلیل کردند.

صدها هزارشهروند درگوشه وکنار کشوردر نوروزبه پارک ها، تفریح گاه ها و بنا های تاریخی رفتند تا به دور از دغدغه های انتحار وانفجار دمی خوش بگذرانند.

بزرگترین جشن درشهرمزارشریف مرکزبلخ که به خاستگاه نوروز باستان شهره است برپا شد.

دراین جشن صدها هزارشهروند افغانستان ازگوشه وکنارکشوربه شهرمزار و زیارتگاه سخی جان نواسۀ پیامبربزرگ اسلام حضوربه هم رساندند.

به دلیل تهدید های امنیتی، برپایی جشن های نوروزی آنچنانی که درگذشته در افغانستان صورت می گرفت، نبود اما دست کم شهروندان این سنت دیرین را دست کم نگرفتند و ازفرارسیدن بهار، فصل خرمی وسرسبزی با جشن وپای کوبی ها و لبخند استقبال کردند.

فرهان شهروند هرات می گوید پس ازسال ها خواست نوروز را درافغانستان و درکنار خانواده اش تجلیل کند.

او از آسترلیا به افغانستان آمد و به گفتۀ خودش ازبام تا شام، نوروز را درتفریحگاه ها وبازدید ازبنا های تاریخی سپری کرد.

گلستان شهروند جلال آباد مرکزننگرهارنوروز برای استقبال ازبهاروسرسبزی و بهروزی بهانۀ خوبی است.

گلستان کارمند متقاعد دولت است. او می گوید ازاین که پس ازمدت ها توانسته با خانواده اش به تفریح وخوش گذرانی بپردازد، خوشحال است.

سودابه شهروند کابل می گوید ازاین که درهرگوشه وکنار شهر ماموران امنیتی مشغول تامین امنیت بودند او با خیال راحت تری درجشن های نوروزی شرکت کرده است.

نوروز امسال با تدابیرشدید امنیتی نیز همراه بود.

صدها هزارنظامی درشهرها، اماکن عمومی وپررفت و آمد، کوه ها و شاهراه ها ازچند شبانه پیش ازامروز مستقرشدند تا شهروندان افغانستان با خیال راحت بتوانند از جشن های نوروزی لذت ببرند.

همچنان دراین روزشهرها چراغان شده بود. ازاین میان، مصلی های تاریخی هرات با نورافگن های زیبایی به زیبایی شهرافزوده بود.

گوشه وکنارافغانستان در نوروز گواه رویداد های تروریستی بود اما این مانع از استقبال مردم ازجشن باستانی نشد. همچنان ماموران امنیتی موفق به خنثی کردن ده ها طرح حمله برگردهم آیی های مردمی ونیزبمب وماین گذاری ها شدند.

مقامات ارشدنظامی می گویند گروه های تروریستی قصد داشتند جشن نوروز را بیشتر در شهرهای کابل، ننگرهار، هرات، قندهارومزاربرهم بزنند اما بیشتر این طرح های تروریستی خنثی شد.

اما ننگرهار درنوروز گواه بیشترین رویداد های ضد امنیت بود.

دراین ولایت در روز نوروز پنج انفجاررخ داد که منجربه جان باختن دو غیرنظامی وزخم برداشتن دست کم ده تن دیگر شد.

شهروندان افغانستان سال هزاروچهارصد را با خوشی این که دیگر از انتحار و انفجارخبری نباشد، آغازکردند.

نوروز نخستین روز سال خرشیدی  برابر با یکم ماه حمل، جشن آغاز سال نو آریایی و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران باستان است.

نوروز به عنوان یک جشن قدیمی و کهن از اقوام متعددی در منطقه به ارث رسیده‌است  .آریایی های کهن نوروز را آغازگر رستاخیز طبیعت، گاه رویش و زایش باغ و بوستان می‌دانند و بر این باور استند که در نوروز، همزمان با طبیعت، باید روزگار نو و جدیدی را با روان و نگرش نو، در تن‌پوش تازه یی آغاز کنند.

نوروز، با عنوان رسمی «روز بین‌المللی نوروز»، توسط یونسکو به عنوان میراث فرهنگی و معنوی بشر به ثبت جهانی رسیده‌است. این روز همچنین یکی از روزهای مقدس و اعیاد مذهبی زرتشتیان و بهاییان نیز به‌شمار می‌رود .ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا