اخباراقتصاد

تولید پخته درافغانستان افزایش یافته است

کابل /۲۶ حمل/ باختر

تولید پخته درسال ۱۳۹۹ درافغانستان افزایش یافته است.

به اساس آمارارائه شدۀ ریاست احصائیه ومعلومات وزارت زراعت، درسال نود ونه هفتاد وچهارهزارتن پخته درافغانستان تولید شده است درحالی که این رقم درسال نود وهشت به شصت وپنج هزارتن رسیده بود.

بلخ با تولید ۲۸هزار و ۳۲۱ تُن پخته، در افغانستان درجایگاه نخست قرار دارد و به دنبال‌ آن هلمند، کندز، نیمروز، تخار، جوزجان و بغلان از تولید کنندگان مهم پخته در کشوراند.

بلخ، هلمند، کندز، تخار، سمنگان، سرپل، بادغیس، نیمروز، کنر، فاریاب، ننگرهار، هرات، بغلان، جوزجان، لغمان و کاپیسا از ولایت‌هایی‌اند که در آن‌ پنبه کشت می‌شود.

پنبه از جمله نباتات صنعتی است که بیشترین تقاضا در میان نباتات در سطح محلی و بین‌المللی به آن احساس می‌شود. از پنبه می‌توان از مواد غذایی گرفته تا پوشاک تولید کرد، از روغن پنبه‌دانه برای پخت‌وپز و نیز طبابت استفاده می‌شود.

همچنان از تفاله‌اش برای خوراک حیوانات، از پنبه‌ اش محصولات نخی تولید می‌شود و ساقه‌هایش را نیز می‌توان برای تولید کود کیمیایی و یا مواد سوخت استفاده کرد.

افغانستان ازرهگذرپنبه هنوز به خود بسندگی دست نیافته است وبخشی ازنیازهای خود را ازکشورهای همسایه تامین می کند.

وزارت زراعت باپخش خبرنامه یی می گوید که یکجا با دهقانان درتلاش است که میزان تولید پنبه درافغانستان را افزایش دهد.

این وزارت همچنان با برپایی کارگاه ها، دهقانان را با شیوه های امروز تولید پنبه آشنا کرده است و همچنان برای افزایش میزان تولید این محصول، با دهقانان کمک فنی وتخنیکی کرده است.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا