جهان

جاپان از سیاست آمریکا در تحریم واردات نفت از ایران تبعیت می کند

کابل باختر22جدی

در واکنش به درخواست آمریکا برای تحریم نفتی جمهوری اسلامی، جاپان گفته است که واردات نفتی خود از ایران را کاهش می دهد.

روز پنجشنبه، جون ازومی، وزیر دارایی جاپان، پس از ملاقات با تیموتی گایتنر، وزیر خزانه داری آمریکا که از آن کشور دیدن می کند، گفت که دولت جاپان اقداماتی را برای کاهش واردات نفت از ایران به جریان خواهد انداخت.

ازومی در مصاحبه خبری مشترک با وزیر خزانه داری آمریکا در توکیو گفته است: "در مورد ده درصد سهم ایران در واردات نفتی جاپان از خارج، ما تصمیم داریم برای کاهش بیشتر در واردات نفتی از ایران، اقدامات ملموسی را به نحوی برنامه ریزی شده به اجرا بگذاریم."

وزیر دارایی جاپان افزود که کشور او پیشاپیش از سایر صادرکنندگان نفت خام در حوزه خلیج فارس خواسته است تا با افزایش صادرات خود به جاپان، کمبود ناشی از این اقدامات را جبران کنند.

چاپان از واردکنندگان عمده نفت ایران است و در سال گذشته، در کنار چین و هند، از جمله سه خریدار رده اول نفت خام از ایران بود.

همچنین، وقوع زمین لرزه و سونامی سال گذشته در جاپان که به کاهش تولید نیروگاه های اتمی منجر شده، وابستگی این کشور به نفت وارداتی را افزایش داده است.

جون ازومی گفته است که "ما برای اقدام در زمینه های غیر مرتبط با واردات نفت خام از ایران، از وزیر خزانه داری آمریکا خواسته ایم تا شرایط خاص جاپان را در نظر بگیرد."

اشاره وزیر دارایی جاپان به تصویب و امضای قانون تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی توسط کنگره و رئیس جمهوری آمریکاست که باعث می شود کشورهایی که همچنان به مبادلات مالی با ایران ادامه دهند از سوی آمریکا تحت فشار قرار گیرند

منابع خبری جاپانی گفته اند که دولت این کشور مذاکراتی را با صنایع نفتی داخلی آغاز کرده است تا با جلب موافقت آنان با کاهش خرید نفت از ایران، دولت آمریکا را قانع کند استثنائاتی را در مورد سایر روابط بانکی چاپان با ایران منظور دارد.

اگرچه ایران از تامین کنندگان عمده نفت مورد نیاز جاپان است، اما ایالات متحده عمده ترین بازار صادراتی ژاپن را تشکیل می دهد و حفظ این بازار برای اقتصاد جاپان اهمیت فراوانی دارد. ختم- مینوی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا