سیاستاخبار

جرگه های راهکاری برای حل منازعات در افغانستان

کابل، ۱۴ جوزا ، باختر
کمیسیون سیاسی امارت اسلامی افغانستان روی طرحی کار می کند تا بتواند یک مجموعه افغانی را فرا بخواند و‌ روی بعض مسایل با ایشان مشوره و‌تبادل نظر بکند.
گزارشگر آژانس باختر از قول کمیسیون سیاسی امارت اسلامی افغانستان می نگارد‌؛ ‌ قرار است در آینده نزدیک نشست بزرگ مجمع ملی افغان ها با حضور سیاسیون در کابل بر گزار شود، در حال حاضر روی این طرح برگزاری این نشست کار جریان دارد .
انعام الله سمنگانی معاون‌سخنگوی امارت اسلامی افغانستان در رابطه به این نشست می گوید‌؛ کار روی نهایی شدن این طرح جریان دارد، هر زمانی که طرح نهایی شد و مورد تایید رهبری امارت اسلامی افغانستان قرار گرفت تاریخ و‌اجندای آن نیز مشخص می شود.
صاحب نظران سیاسی هم از این طرح با شرط و‌شرایط استقبال کرده اند و‌تدویر این نشست را برای بیرون رفتن از مشکلات فعلی ضروری پنداشته اند.
باید گفت که افغانان پیوسته با بر گزاری جرگه ها باهم مشوره و ‌‌تبادل نظر کرده اند و تصمیم مشترک برای بیرون رفت از مشکل اتخاذ کرده اند.
چنانچه اولین جرگه که سرنوشت آینده کشور ما را رقم‌ زد بعد از کشته شدن نادر افشار در قندهار برگزار شد که بنام جرگه شیر سرخ شهرت دارد٬ که ‌ نه روز به درازا کشید و در نهایت بعد ازبحث و ‌تبادل نظر اعضای جرگه احمد خان‌ابدالی را به عنوان‌ پادشاه اففانستان بر‌گزیدند.
همچنان در آستانه جنگ‌ اول افغانستان‌ و ‌انگلیس در شور بازار کابل جرگه برگزار شد ‌تصمیم مشترک برای سرنوشت کشور ‌گرفته شد.
به شهادت تاریخ امیر شیر علی خان هم به خاطر کسب حمایت مردم‌، استحکام پادشاهی و‌ تامین امنیت به جرگه رجوع کرده است.
امیر حبیب الله خان هم فیصله موضوع مهم اشتراک‌ کردن و‌نکردن افغانستان در جنگ‌ جهانی اول را به کمک تدویر جرگه‌ و مشوره با بزرگان قومی ، علمای دین، متنفذان و ‌نماینده‌گان مردم گرفت.
در زمان شاه امان الله خان‌ نظامنامه اساسی که‌ نخستین قانون‌اساسی افغانستان ‌بود‌‌توسط اعضای جرگه در جلال آباد به تصویب رسید.
بعد از سقوط نظام و ‌فرار شاه امان‌الله ‌به روم و به قدرت رسیدن نادر شاه نیز جرگه فرا خوانده شد و‌روی موضوع های چون‌ لایحه انتخابات شورای ملی، تعداد و‌شیوه ‌انتخاب وکلای مجالس شورای ولایت ها و‌انتخاب رنگ ‌بیرق تصمیم‌گرفته شد.
محمد ظاهر شاه هم موضوع بی طرفی افغانستان ‌در جنگ دوم‌ جهانی٬ و اعزام دو باره متخصصان آلمانی و ایتالیایی از افغانستان به کشور های شان را با بر گزاری جرگه فیصله کرد.
جر گه دیگر در زمان ریاست جمهوری محمد ‌داوود‌ خان به منظور کسب مشروعیت ملی و‌تصویب قانون اساسی جدید در کابل برگزار شد.
همچنان در جریان چهل سال گذشته حکومت های که در افغانستان روی کار شدند برای مشروعیت بخشیدن به خود به برگزاری لویه جرگه ها اقدام کردند.
بنا گفته می توان که‌ جرگه در افغانستان قدمت تاریخی دارد ‌تفاهم ، مشوره و شورا بین هم نتایج مثبت داشته است . در جهان هیچ مشکلی از راه نظامی ‌‌و جنگ حل نشده است سرانجام حل هر جنجال و‌رسیدن به صلح و ‌ثبات، تفاهم ‌و ‌همدیگر پذیری است. ماری نبردآیین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا