نوروز 1400اخبارفرهنگجامعه

جشن نوروز هر سال به گونۀ با شکوه در بامیان تجلیل می‌شود

بامیان/25حوت/باختر

جشن باستانی نوروز که یکی از کهن ترین جشن ها در کشور به شمار می رود، هر سال به گونۀ با شکوه در بامیان تجلیل می‌شود.

اسحق موحدی، رییس اطلاعات و فرهنگ بامیان در مصاحبه یی با خبرنگار محلی آژانس باختر گفت که حلول سال نو در آن ولایت با تلاوت قرآن کریم، دید و بازدید و دلجویی از خانواده های عزادار و دود کردن اسفند در خانه ها و محله ها تجلیل می شود.

وی افزود که همچنان نذر کردن و توزیع آن برای مردم، رفتن به حسینیه ها و تکیه خانه ها، رفتن به زیارت‌گاه ها، بردن تحفه به نامزدان، رفتن به خانه های بزرگان قوم، جهنده بالا در زیارت گاه ها، بزكشی، نیزه بازی، رسمان کشی، توپ دنده، دُرَّه میخ، شعر خوانی، مسابقه پرتاب سنگ، توب بازی، تخم جنگی، سرجه بازی بالای برف، بازی کوله قاق، بازی گرگ و میش، فقیرک، كشتی گیری، پوشیدن لباس های نو، خوردن میوه تازه، پختن شیر برنج، پختن نان سرخ، گوشت کوچه، پختن حلوای سرخ، پختن دلده و بردن آن در مساجد و تکیه خانه ها و توزیع آن به مردم از رسم و رواج های دیگر مردم بامیان در روز های اول سال نو است.

اسحق موحدی گفت که در سال های پسین رقابت های فوتبال، والیبال، اسکی بازی، موتر دوانی، مسابقه بایسکل رانی، کنسرت موسیقی، نمایش تیاتر، نمایش فلم، نمایش عکس، نمایش صنایع دستی، نمایش محصولات زراعتی و غیره از رسم و رواج های مردم بامیان است که در جشن نوروز بر پا می شود.

عبدالرحمن روستا یکی از فعالان فرهنگی بامیان نیز در بارۀ اهمیت تاریخ جشن نوروز می گوید که جشن کهن و باستانی نوروز یکی از تاریخی ترین عنعنات مردم بامیان است که از گذشته های بسیار دور با شیوه های مختلف در مناطق مختلف تجلیل می شود.

وی افزود: در این سخن که نوروز یکی از کهن ترین جشن های میراث مانده از گذشتگان برای نسل امروز است، هیچ شکی نیست و پیوندی میان انسان های دیروز و نسل امروز مردم ماست.

جمعه خان مهدوی، یکی از عالمان دین در بامیان گفت: نوروز یک جشن باستانی و عنعنه یی میان مردم کشور های منطقه است و ما هیچ گونه دلیلی بر حرمت برگزار کردن جشنواره نوروزی در متون دینی نداریم.احمد نعیم دوستی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا