تکنالوژی

جلسه ای ارائه گزارش از چگونگی تطبیق تفاهمنامه میان وزارت مخابرات و ده وزارت خانه ای دیگر برگزار شد

کابل 29 سنبله بااختر
جلسه ای به منظور ارائه گزارش از چگونگی تطبیق تفاهمنامه میان وزارت مخابرات و ده وزارت خانه و اداره دیگر به ریاست نمایندهٔ فوق‌العادهٔ رییس جمهور دیروز برگزار شد.
به اساس معلومات دفتر سخنگوی نماینده  فوق العاده رییس جمهور به آژانس باختر،در این جلسه گزارش از چگونگی تطبیق تفاهمنامه میان وزارت مخابرات و ده وزارت خانه دیگر ارائه گردید که شماری از وزارت خانه ها و ادارات دولتی رضایتمندی شان را از همکاری مشاوران معرفی شده از سوی وزارت مخابرات نشان دادند.
نماینده فوق‌العاده رییس جمهور بیان داشت هشت ماه اززمان امضای تفاهمنامه میگذردونظر به هزینه که برداشته است ودستاوردآنچنانی وجودندارد ودلایل وعوامل عدم تطبیق موافقتنامه مشکلات آن باید روشن شود همچنان گفت که طبق گزارش وزارت مخابرات و مشاوران معرفی شده از سوی آن وزارت، شماری از وزارت خانه ها کم علاقه گی شان را نسبت به اصلاحات بنیادین در اداره ملکی افغانستان نشان داده اند که این کار آنها امید مردم را نسبت به اداره افغانستان از بین خواهد برد.
همچنان ایجاد ادارات موازی را در شماری از وزارت خانه ها کار نادرست خوانده بیان داشت که تصامیمی که در تناقض با حکومتداری خوب گرفته میشود باید مورد بررسی قرار گیرد تا توقعات مردم بر آورده شود. از سویی هم وی از وزارت خانه ها خواهان ارائه گزارش در مورد مشاوران استخدام شده در بخش تکنالوژی معلوماتی شد.
معین تخنیکی وزارت مخابرات با ارائه گزارش از کارکرد مشاوران معرفی شده به وزارت خانه ها بیان داشت که طبق تفاهمی که با 10 وزارت خانه صورت گرفته بود، وزارت صحت عامه و تحصیلات عالی توانسته است کار های خوب با مشاور مربوط شان انجام دهند و باقی وزارت خانه ها بنابر مشکلاتی که از سوی مشاوران و ادارات وجود داشته کار قابل ملاحظه انجام نداده اند.
وی علاوه کرد که موثر نبودن این مشاوران در ادارات و وزارت خانه ها عدم همکاری شماری این ادارات و نبود دیدگاه مدیریتی در بعضی مشاوران بود، که این کار مستلزم آن است تا در استخدام بعضی از مشاورین تجدید نظر صورت گرفته و از وزارت خانه ها خواسته شود تا به گونه جدی از دیدگاه های آنان برای برقی سازی اداره افغانستان استفاده کنند.
معین وزارت تحصیلات عالی پس از ارائه گزارش اجراات شان بیان داشت که در این وزارت هفت سال پیش پالیسی تکنولوژی معلوماتی را تهیه کرده بودیم و روند امتحانات کانکور، حاضری را برقی سازی کردیم وکارروی برقی سازی کتاب های درسی جریان دارد که برای تطبیق برنامه های کلان به ظرفیت های بشری قابل ملاحظه نیاز است.
از سویی هم مژگان مصطفوی معین وزارت اطلاعات و فرهنگ برنامه هایی را در قسمت برقی سازی بخش هایی از آن وزارت ارائه کرده گفت که عدم آگاهی از معرفی مشاوران نامبرده یکی از مسایلی است که تا هنوز وزارت خانه ها قادر به استفاده از ظرفیت های آنها نشده است و وزارت اطلاعات وفرهنگ پس از این تلاش خواهد کرد تا از ظرفیت آنها استفاده نماید.
وی بیان داشت که نبود امکانات و بودجه مناسب برای تطبیق برنامه های برقی سازی و تقویت حکومتداری برقی در بخش رسانه های دولتی یکی از مشکلات جدی میباشد.
همچنان معاون پالیسی وزارت امور داخله کشور در قسمت کار روی برقی سازی ادارات شان بیان داشت که ریاست مخابره و تکنولوژی معلومات وزارت داخله در چند سال اخیر توانسته است که خدمات توزیع پاسپورت، ثبت احوال نفوس و توزیع آنلاین فورم دریافت پاسپورت برقی سازی کرده اند. و مشاوری که از سوی وزارت مخابرات معرفی شده است تلاش میکنم تا از ظرفیت وی در پهلوی کار های صورت گرفته استفاده کنیم.
در همین حال وزارت صحت عامه از تطبیق مکمل تفاهمنامه میان وزارت مخابرات و آن وزارت خبرداد وبیان داشت که این وزارت بر اساس پلانی که داشت با استفاده از ظرفیت مشاور مربوطه توانسته ایم که پریزنیتیشن مکمل از برقی سازی ادارات به تمام مسوولان وزارت صحت ارائه کنیم و پروسه امتحان اتمام تخصص را برقی سازی نموده 10000 سوال را وارد آن ساختیم و پلان عملیاتی را در قسمت تطبیق کامل این تفاهمنامه تهیه کردیم.
نماینده فوق‌العاده رییس جمهورپس از شنیدن گزارش و اجراات صورت گرفته در قسمت تطبیق تفاهمنامه میان وزارت مخابرات ودیگر وزارت خانه ها بیان داشت که وزارت ها مسوولیت دارند تا مامورین شان را مکلف به استفاده از تکنولوژی معلوماتی بسازند تا اصلاحات در اداره کشور به وجود بیاید.
همچنان فیصله شد که وزارت خانه ها و اداراتی که با وزارت مخابرات تفاهمنامه امضا کرده اند باید پلان کاری شان در قسمت تقویت حکومتداری برقی تهیه نموده و در جلسه بعدی ارایه کنند و همچنان هیاتی را اداره ارگان های محلی بخاطر بررسی وضعیت تجهیزات برقی ولایات تعیین نمایند و وزارت مخابرات مکلف شد تا طرح ترمیم تجهیزات برقی را آماده بسازند.
همچنان فیصله شد که جلسات در هرماه یکبار برگزار شود تا این تفاهم نامه ها به گونه کامل تطبیق شود.
قابل یاد آوری است که در این نشست نماینده فوق‌العاده رییس جمهور از کارکرد وزارت تحصیلات عالی و وزارت صحت عامه جهت تطبیق منظم تفاهنامه ستایش به عمل آورد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا