اخبارجهان

جنرال امریکایی: به گروه طالبان نمی‌توان اعتماد کرد

واشنگتن/ وی او ای/1 ثور/باختر

در آستانهٔ خروج کامل سربازان امریکایی از افغانستان، جنرال فرانک مکنزی، قومندان قومندانی مرکزی ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که گروه طالبان برای او به هیچ‌ وجه قابل اعتماد نیست.

به گزارش آژانس باختربه نقل ازصدای امریکا، جنرال مکنزی دیروز در کمیته خدمات نظامی کانگرس امریکا گفت که تجربهٔ او از طالبان نشان می‌دهد که نباید به حرف‌های این گروه باور کرد.

او گفت:‌ “من نسبت به قابل اعتماد بودن طالبان تردیدهای بسیار جدی دارم… ولی باید ببینیم که در عمل چه می‌کنند.”

براساس تصمیم جو بایدن، رییس جمهور امریکا، روند خروج سربازان امریکایی از افغانستان قرار است از اول ماه می آغاز شده است و تا یازدهم سپتمبر امسال تکمیل شود.

ناتو نیز اعلام کرده است که سربازان این پیمان تا یازدهم سپتمبر افغانستان را ترک خواهند کرد.

این تصمیم، نمایانگر چندین ماه تاخیر در خروج سربازان امریکایی از افغانستان طبق توافقنامهٔ امریکا و طالبان است. گروه طالبان هشدار داده است که به دلیل نقض شرایط این توافقنامه از سوی امریکا، خشونت‌ها را در افغانستان افزایش خواهند داد.

با این حال، جنرال مکنزی می‌گوید که طالبان برای آیندهٔ خودشان هم که شده است، باید دست از خشونت و حمایت از گروه‌های تروریستی بردارند.

جنرال مکنزی گفت: “اگر (طالبان) خواهان پذیرش جهانی خود استند، ناگزیر اند به توافقات خود عمل کنند.”

مقامات امریکایی تاکید کرده اند که خروج نظامی از افغانستان، به معنای پایان حضور امریکا در این کشور نخواهد بود و این که بر فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان کماکان نظارت خواهند کرد.

هرچند جنرال مکنزی گفت که این نظارت از راه دور و در عدم حضور نظامی در افغانستان، دشواری‌های خود را خواهد داشت.

این جنرال ارشد امریکایی هم‌چنان نسبت به واکنش‌های منطقه‌ یی به خروج نظامی امریکا از افغانستان پرداخت و گفت که کشورهای همسایهٔ افغانستان از نزدیک وضعیت را دنبال می‌کنند.

به گفتهٔ او، در صورتی که پس از خروج نیروهای امریکایی، صلح در افغانستان تامین نشود و این کشور به جنگ داخلی کشانده شود، همسایه‌های افغانستان نگران هجوم دوبارهٔ مهاجران از این کشور و فشارهای امنیتی و اقتصادی ناشی از آن خواهند بود.

همزمان با خروج نظامی امریکا و ناتو از افغانستان، تلاش‌ها برای مصالحه با گروه طالبان جریان دارد. انتظار می‌رود نشست مهمی در همین زمینه،پس از عید سعید فطر در استانبول برگزار شود؛ نشستی که طالبان گفته اند که در آن اشتراک نخواهند کرد.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا