سیاستاخبارجهانگزارش ها

جنگ که سود آورد

کابل، ۲۶ جوزا، باختر
روسیه در جنگ با اوکراین میلیارد ها یورو بدست آورده است وتوانسته است واحد پولی خود‹ روبل› را درسطح بین المللی تقویت کند.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد؛ با آغاز جنگ روسیه و اوکراین، امریکا و متحدین غربی آن با تحریم شدید در برابر مسکو به این فکر بودند که حریف قدرتمند شرقی شان را در یک جنگ فرسایشی با حربه اقتصاد به زانو در خواهند آورد، مگر گذشت زمان نشان داد که این سنجش دقیق نبوده است، از این جنگ اضافه از صد روز میگذرد.
تحقیقات مرکز مطالعات انرژی و هوای پاک که در هلسنگی فنلند مستقر است نشان می دهد « روسیه طی صد روز نخست جنگ اوکراین بیش از نود و سه میلیارد یورو از راه صادرات انرژی های فسیلی درآمد کسب کرده است.»
جالب این است بخش عمده این صادرات به کشور‌های اتحادیه اروپا صورت گرفته است، در حالی که بعضی از این کشوراعمال کننده تحریم های جدی علیه مسکو بوده اند نظیر المان و ایتالیا.
رهبران اتحادیۀ اروپا در اواخر ماه می توافق کردند که بیشترین صادرات نفت روسیه به کشور‌های اروپایی را تا ختم سال روان میلادی، به عنوان بخشی از تعزیرات بر روسیه، تحریم کنند.
اتحادیه اروپا اخیرا تحریم تدریجی واردات نفت از روسیه را آغاز کرده است مگر آن را قطع کرده نتوانست دلیل هم واضح است، اروپا بدیلی در برابر نفت و گاز روسیه ندارد.
بر اساس یافته های این موسسه مطالعاتی« اتحادیه اروپا طی صد روز ابتدایی جنگ اوکراین حدود پنجاه و هفت میلیارد یورو نفت از روسیه وارد کرده است.»
«بزرگترین واردکننده‌های نفت از روسیه طی این مدت به ترتیب چین (با دوازده میلیارد و ششصد میلیون یورو)، آلمان (با دوازده میلیارد و صد میلیون یورو) و ایتالیا (با هفت میلیارد و هشتصد میلیون یورو) بوده اند.»
مگر مسکو با آغاز جنگ اوکراین به فکر مهندسی اقتصادی خود هم بود و خوب میدانست که تحریم ها علیه روسیه اعمال میشود مگر در چنین ناهنجاری های اقتصاد خود را سرو سامان داد، زیرا مطمین بود که اروپا جز با انرژی روسیه نمی تواند رشد اقتصادی داشته باشد و یا گاز را برای شهروندان شان برسانند.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است « بسیار بعید به نظر می رسد که اروپا در چند سال آینده از منابع انرژی کشورش صرف نظر کند.»
او تاکید کرده است « وضعیت اقتصادی به نحوی شکل گرفته است که فروش تولیدات نفتی روسیه به جای نفت خام، پر منفعت تر خواهد بود.»
رییس جمهور روسیه همچنین در مورد اینکه اتحادیه اروپا از منابع انرژی روسیه صرف نظر می کند، گفته است «در شرایط کنونی چنین اقدام “غیر ممکن” است و تاکید کرد که معلوم نیست در سال‌های آینده چه چیزی رخ خواهد داد.»
مگر ولادمیر زیلینسکی، رئیس جمهور اوکراین، با‌رها از متحدین غربی‌اش خواسته است تا تعزیرات شدیدتری را علیه روسیه وضع کنند که شامل وضع تعزیرات بر منابع انرژی آن کشور می‌شود مگر این فراخوان کمتر شنیده شده است زیرا غرب اتکا به نفت و گاز روسیه دارد وسال ها طول خواهد کشید که کشوری دیگر جاگزین آن شود.
در کنارنفت و گاز، روسیه صادرات غله بخصوص گندم اوکراین را نیز مدیریت کرد.
اوکراین که قبل از آغاز جنگ از جمله کشور های اول صادر کننده گندم در جهان بشمار میرفت و گفته میشود،سالانه بیست میلیون تن گندم تولید داشت مگر دیگر این موقف را ندارد، بنادربحری آن کشور یا در کنترول نیروهای روسی است و یا زیر تهدید این نیرو ها، در حال حاضر اوکراین انتقال گندم را از طریق خط آهن و موتر انجام می دهد مگر نتوانسته است، ظرفیت صادرات خود را به پیمانه برساند که صد روز قبل داشت.
امروز اگر مسله بلند رفتن غله و گندم در سطح جهان مطرح است این است که روسیه بر صادرات غله اوکراین یا دست یافته است و یا هم آن را مختل کرده است.
واقعیت این است که امریکا و غرب چون با محاسبه غلط وارد عمل شدند و با درگیر کردن اوکراین خواستند که اقتصاد روسیه را متلاشی کنند برخلاف خود در رشد آن نقش بازی کردند و کشور های غربی المان، ایتالیا… بزرگترین خریداران نفت روسیه باقی ماندند.
این جنگ برای روسیه سودمند تمام شد، سر افگندگی برای امریکا شد و با تاسف بازنده این جنگ مردم اوکراین اند که قربانی سیاست های مغرضانه دیگران شدند، همچنان در این جنگ، اقتصاد کشور های اروپایی نیز زیان دید زیرا این روسیه است که حالا قیمت، نفت، گاز و گندم را برای اروپایی ها تعین می کند و آنها مجبور اند که به همان قیمت آن را بخرند که روس ها تعین میکنند، در کنارآن مجبور اند که میلیارد ها دالر پول شان را صرف خریداری اسلحه از امریکا کنند.
در اصل جنگ اوکراین یک جنگ اقتصادی است که برندگان و بازندگان مشخص دارد. تحلیل سیاسی 1:08:17 PM

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا