اخبارجامعه

جوانان ازدواج های پیش از وقت واجباری را سبب بد بختی شان می دانند

 کابل/۶حوت/ باختر

شماری از جوانان، ازدواج های پیش از وقت و اجباری را سبب بدبختی زندگی شان می دانند. آنان می گویند که عرف وعنعنه های ناپسند، تا هنوز دراجتماع وجود دارد وبعضی خانواده ها بدون رضایت فرزندان شان، آنان را مجبور به عقد نکاح با کسانی که هیچ گونه توافقی ندارند، می کنند.

جوانان متضرر از چنین پیوند ها، شکایت دارند و ازدواج های اجباری را سبب بدبختی درزندگی شان می خوانند.

ثریا(مستعار)، زنی که ۲۵ سال عمر دارد و یکی از قربانیان چنین ازدواج ها است،به سرداراخلاقی خبرنگار افتخاری آژانس باختر، گفت: ۱۴ ساله بودم که بدون رضایت، تن به ازدواج اجباری دادم. پدرم بدون مشوره و پرسیدن نظرم، من را به عقد نکاح مردی که ۱۲ سال از من بزرگ تر بود، درآورد. شوهرم پیش ازاین نیزازدواج کرده بود و از همسر قبلی اش دو فرزند دارد. مراقبت از آنان برعهدهٔ من است.

ثریا می افزاید که هیچ گاهی خانوادهٔ شوهرم ،من را به عنوان عضو خانوادهٔ شان قبول نکرده اند و بارها شوهرم من را لت و کوب کرده است. او می گوید که زندگی برایش درد آور است و چند بار تصمیم به خود کشی نیز گرفته است.

محمد، جوانی که به خاطر ازدواج نکردن بدون رضایتش ازغزنی به کابل آمده است، گفت: خانواده ام بدون رضایتم، من را با دختری از نزدیکان پدرم نامزد کرده است ولی من کسی دیگررا دوست دارم. به خانواده ام گفتم این پیوند را قبول ندارم و نمی خواهم آیندهٔ خود و دختری را که دوست ندارم، خراب کنم. اما گوش شنوایی وجود ندارد و خانواده ام تلاش داشتند با دختری که آنان برایم انتخاب کرده اند، ازدواج کنم؛ ولی من برای جلوگیری از ازدواج بدون رضایتم از خانه فرار کردم و به کابل آمدم؛ اما خانواده ام چندین بار به من تماس گرفت و گفت که بین خانواده ام و دختری که دوستش دارم یکی را انتخاب کنم. حالت روحی و روانی ام خوب نیست، نمی دانم چه کار کنم؟ بین دو راهی گیر ماندم، انتخاب برایم سخت شده است.

علی داد شفیق، امام مسجد رسول اکرم درغرب کابل، در مورد ازدواج اجباری ازنظر شریعت اسلامی، گفت: ازدواج بدون رضایت طرفین از نگاه شریعت اسلامی باطل است و عقد نکاح شان صحیح نیست ؛ چون شرط اساسی از نگاه شریعت اسلامی، رضایت دختر وپسراست.

وی افزود که هرگاه دختر زیرسن باشد و ولی او بخواهد، وی را به نکاح کسی درآورد، بر وی ضروری است که مصلحت دختر را مدنظر بگیرد.

با در نظر گرفتن مصلحت دختر،ولی می تواند دختر رابه عقد نکاح در آورد. اگر بدون درنظرگرفتن مصلحت دختر عقد نکاح انجام داده شود، ازنگاه شریعت اسلامی عقد نکاح باطل و نادرست است.

در مادهٔ هفتاد قانون مدنی افغانستان آمده است( اهلیت ازدواج وقتی کامل می شود که پسرسن ۱۸ و دختر۱۶ سالگی را تکمیل کرده باشند). براساس همین قانون، خانواده ها نمی توانند دختران شان را پیش از رسیدن به سن ۱۶ سالگی به شوهر دهند. ولی باتاسف بدون پیروی از قانون، ازدواج های زیرسن و اجباری همه ساله درافغانستان، صورت می گیرد. این گونه ازدواج ها پیامد های جسمی و روحی زیادی به دنبال دارد، ازلت و کوب گرفته تا فرارازمنزل و حتا دربعضی حالت ها منجر به خود کشی می شود.سردار اخلاقی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا