گزارش ها

جوبایدن،سیاستمداری که از اوضاع بین المللی آگاهی ندارد

کابل/ ۲۶  سرطان/  باختر
آگاهان سیاسی،این گفته های جوبایدن نامزد ریاست جمهوری امریکا را که می گوید طالبان یک مشکل افغانی است، ناشی از عدم آگاهی او از مسایل بین المللی می دانند.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ جوبایدن نامزد ریاست جمهوری امریکا از حزب دموکرات بار دیگر در باره افغانستان و مسایل جهانی لب گشوده است و چیز هایی گفته است که نشان می دهد او از مسایل جهانی به خصوص در باره افغانستان که امریکا را مصروف طویل ترین جنگ در بیرون از آن کشور کرده است  چیزی نمی داند و اگر چیزی هم می گوید به اساس فرضیه و یا دیکته دیگران است.
جوبایدن که در زمان ریاست جمهوری اوباما معاون رییس جمهوری امریکا بود در تازه ترین اظهاراتش آنهم در زمانی که انتخابات ریاست جمهوری امریکا در آستانه برگزاری است و او با رقیب ماجرا جوی خود ترامپ  یک مبارزه نفس گیر را در پیشرو خواهد داشت  گفته است ( طالبان مشکل امریکا نه بل یک مشکل میان افغانان است و باید دولت افغانستان و طالبان ،مشکلات شان را خود حل کنند،و او نمی‌خواهد، نیروهای بیشتری برای حل مشکل افغانستان بفرستد).
جوبایدن که از گذشته ها یک چهره ماجراجو در برابر مردم افغانستان تثبیت شده است در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی  به کابل آمد و زمانی که رییس جمهوری پیشین از مداخله و ماجراجویی های پاکستان یاد کرد جوبایدن چنان احساساتی عمل کرد و پاسخ داد که گویا رییس آی اس آی همین آقا است .
او با صراحت به کرزی گفته بود که پاکستان پنجاه مرتبه با ارزش تر از افغانستان برای امریکا است و با عصبانیت میز غذا خوری را ترک کرد.
جوبایدن بار دیگر هم در قسمت افغانستان غلطی کرد  او در زمان مبارزات میان  حزبی برای  انتخابات ریاست جمهوری امریکا گفته بود که (به افغانستان چندین سفر داشته است و به این نتیجه رسیده است که امکان ندارد این کشور متحد شود اما امکان این وجود دارد که حملات بیشتری در آنجا علیه امریکا راه اندازی نشود.)
وبار ها مخالفت خود را با اعزام عساکر بیشتر امریکایی به افغانستان ابراز داشته بود.
بیشتر گفته های این سیاست ورز امریکایی در قبال افغانستان، با گفته های مقام پاکستانی همسویی دارد و نشان می دهد که او در هماهنگی با پاکستانیان سخن می گوید و عمل می کند.
آگاهان سیاسی در باره گفته های پر از ماجرای  جوبایدن  گفته اند که او از وضعیت جهانی  و مساله افغانستان و این که امریکا چرا به افغانستان لشکر کشید و چرا خود را درگیر یک جنگ بی پایان کرد معلومات ندارد و بیشتر از دیگران شنیده است و طوطی وار بیان داشته است.
از دید جوبایدن معضل افغانستان معضل داخلی است و طالبان هم بخشی از این معضل اند.
اگر چنین است چرا امریکا با طالبان وارد معامله صلح شد و چر بار ها از این گروه خواسته است که دیگر تهدیدی در برابر امریکا نباشند.
اگر طالبان معضل داخلی افغانستان اند چرا مقام امریکایی به شمول رییس جمهور ترامپ، وزیر خارجه ،جنرالان در پنتاگون و مامورین دستگاه های استخباراتی امریکا بار ها گفته اند که روسیه طالبان را تمویل می کنند و آنان را علیه منافع امریکا به کار می برند.
اگر طالبان مشکل افغانی است چرا امریکا بارها، حتا بعد از امضای توافق صلح با این گروه، از رابطه طالبان با القاعده و گروه های دیگر افراطی که در پاکستان فعالیت دارند ابراز نگرانی کرده است و نسبت به آن هشدار داده است.
اگر طالبان معضل افغانی اند چرا امریکا نوزده سال قبل بر آنان حمله کرد، ایتلاف جهانی مبارزه علیه هراس افگنی را شکل داد و آن را رهبری کرد و برای توجیه حمله هایش بر افغانستان و طالبان بهانه  جویی و بهانه تراشی ها کرد.
حالا که جنگ جهانی مبارزه با هراس افگنی آنهم به مدیریت و رهبری امریکا به بن بست رسیده است وبن بست هم نتیجه بی برنامگی وناهماهنگی امریکا بود،سیاست ورزان امریکایی که طالبان را تاامروز تهدیدی برای  خود می دانند،مشکل افغانی معرفی می کنند.
جوبایدن که سخت شیفته پاکستان و سیاست مداران نیرنگ باز آن است چرا به زودی این گفته های بی نظیر بوتو نخست وزیر مقتول پاکستان را فراموش کرده است.
طالبان در دهه هفتاد خرشیدی، زمانی که بوتو نخست وزیر پاکستان بود به عنوان یک پروژه شکل یافت.
بینظیر بوتو در آن زمان به صراحت گفته بود که طالبان زاده فکر و برنامه استحبارات بریتانیا اند،که امریکاییان ها وسعودییان آنان را تمویل مالی می کنند و پاکستان اجرا کننده این پروژه خواهد بود.
هدف اولی از ایجاد پروژه طالبان، ترویج افراط گرایی در آسیای میانه و به چالش کشیدن امنیت روسیه بود.
حالا که این برنامه با مقاومت روسیه، نتیجه نداد و بر عکس طالبان درخط منافع روسیه قرار گرفته اند،سیاستمدار بی خبر امریکایی آن را معضل افغانی می دانند.
مضحک این است که جوبایدن با آن که طالبان را یک مشکل افغانی می داند مگر مساله افغانستان و طالبان را به یک دستآویز خوب  در مبارزات انتخاباتی خود مبدل کرده است و  می خواهد از آن سود برد.
دربعد داخلی معضل افغانستان باید گفته شود که افغانان در حل مسایل داخلی شان تجربه و شیوه های سنتی  و با اعتبار دارند که نیاز نمی شود تا خارجیان راه حل مشکلات را برای آنان نشانی کنند.این که معضل  در افغانستان عمیق تر می شود دلیل این است که طالبان در عمق برنامه ها و بازی های سیاسی بیرونی ها گیر مانده اند و فرصت فکر کردن به منافع ملی را از دست داده اند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا