اخبارTOPتبصره و مرور بر مطبوعات

جوبایدن و تغییر سیاست امریکا

 کابل /۲دلو/ باختر

 جوبایدن به عنوان ۴۶مین رییس جمهوری ایالات متحدۀ امریکا دیروز وارد قصر سفید شد و حلف وفاداری یاد کرد.

 با وارد شدن او به قصر سفید، صفحۀ جدیدی در تاریخ امریکا و به ویژه در سیاست داخلی و خارجی این ابرقدرت گشوده می شود.

 مفسر آژانس اطلاعاتی باختر به این تغییر نگاهی افگنده است و می نگارد: اوضاع سیاسی امریکا در چند سال اخیر شاهد دگرگونی های حیرت انگیزی بوده است. زمانی که دونالد ترامپ پا به عرصۀ سیاست نهاد و خود را نامزد ریاست جمهوری ایالات متحدۀ امریکا کرد، همه خندیدند و این را یک نوع شوخی ومزاح سیاسی پنداشتند. زیرا ترامپ هیچ نوع پیشینۀ سیاسی نداشت و سروکارش با تجارت بود. او یکی از ملیونران سرشناس جامعۀ سرمایه داری امریکاست. حریفش در انتخابات ریاست جمهوری قبلی هیلری کلنتن بود، زنی که تجربۀ فراوان سیاسی دارد. زمانی سناتور بود و وقتی که بیل کلنتن شوهرش، رییس جمهوری امریکا شد، هیلری کلنتن به عنوان بانوی اول بزرگترین ابر قدرت جهان وارد قصر سفید شد و بعد در دورۀ اول ریاست جمهوری اوباما وزیر امورخارجۀ امریکا شد.

 نحبگان سیاسی امریکا و جهان در مورد پیروزی هیلری کلنتن هیچ تردیدی نداشتند. اما زمانی که نتایج انتخابات اعلام شد، همه حیرت زده شدند. مردی که با الفبای سیاست آشنایی نداشت ، وارد قصر سفید شد.

 آمدن دونالد ترامپ به قصر سفید با حیرت و تعجب همراه بود و رفتنش از قصر سفید نیز عادی نبود. او نتایج انتخابات را نپذیرفت و تلاش کرد که ازراه های قانونی وحقوقی نتایج انتخابات را تغییر دهد، اما موفق نشد. بعد زمانی که کانگرس باید در مورد نتایج انتخابات تصمیم می گرفت، او طرفدارانش را فراخواند که به سوی ساختمان کانگرس راهپیمایی کنند. طرفداران خشمگین ترامپ وارد کانگرس شدند و این راهپیمایی به خشونت گرایید که در نتیجۀ آن چهار تن کشته شدند.

 این رویداد واکنش های تندی هم در داخل امریکا و هم در سطح جهان در پی داشت. همچنان، ترامپ نخواست که در مراسم تحلیف بایدن اشتراک کند. او دیروز قبل از آغاز مراسم تحلیف قصرسفید را ترک کرد و به فلوریدا رفت. آمدن ترامپ به قصر سفید با هیجان همراه بود و رفتنش نیزبدون هیجان نبود. ترامپ تلاش کرد که شیوۀ کلاسیک تصمیم گیری ها را تغییر دهد. او به مشورت با مشاورانش چندان وقعی نمی گذاشت و آنان را همواره در برابر کار انجام شده قرار می داد.

 اگر ترامپ با سیاست نا آشنا بود، جوبایدن با سیاست آشنایی کامل دارد، نه تنها با سیاست آشناست، بل با قصر سفید نیز آشنایی کامل دارد، او همه دهلیزها ومنزل های قصر سفید را بلد است، او همه رازهای قصر سفید را نیز بلد است و او جنبه های پنهانی موفقیت و شکست قصر سفید را می داند. او معاون بارک اوباما بود و در همۀ تصمیم گیری های آن زمان سهم و نقش داشت.

 جوبایدن زمانی وارد قصر سفید می شود که جامعۀ امریکا درز برداشته است و با یک انقطاب عمیق سیاسی و اجتماعی مواجه شده است. حمله بر کانگرس، در مورد دموکراسی لیبرال امریکا پرسش هایی برانگیخت که جوبایدن باید پاسخ آنها را دریابد.

 او دیروز در بیانیه اش تاکید کرد که رییس جمهور همۀ امریکاییان است و برای حفظ دموکراسی تلاش خواهد کرد. بدون تردید او به روش بی پیشینۀ تصمیم گیری های ترامپ نقطۀ پایان خواهد گذاشت. در مقایسه با سیاست ترامپ، سیاست جوبایدن تغییز یک صد وهشتاد درجه یی خواهد داشت؛ اما در مقایسه با سیاست بارک اوباما در سیاست جوبایدن چندان تغییری رونما نخواهد شود.

 ستراتیژِی جوبایدن در قبال مسایل داخلی و جهانی همان ستراتیژی بارک اوبا خواهد بود، البته با تغییراتی که شرایط نوین ایجاب می کند. آن چه به سیاست امریکا در قبال افغانستان ارتباط می گیرد، توقع مردم افغانستان این است که سیاست ادارۀ نوقصر سفید مبتنی بر واقعیت های کنونی افغانستان باشد.

 محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در تویترش، به جوبایدن آغاز کارش را به عنوان ۴۶مین رییس جمهوری امریکا تبریک گفته است و اطمینان داده است که افغانستان در کنار ایالات متحدۀ امریکا به عنوان شریک اساسی قراردارد. هرچند جوبایدن دیروز در بیانیه اش در مورد افغانستان چیزی نگفت؛ اما بدون تردید موضوع افغانستان برای او یکی از مهمترین موضوعات خواهد بود.

ن.ش. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا