اخبارگزارش ها

حادثه زیارت امام رضا در مشهد به افغانستان و افغان ها ربطی ندارد

کابل/ ۱۸حمل/ باختر

امارت اسلامی می گوید که حادثۀ زیارت امام رضا در شهر مشهد ایران به افغانستان و افغان ها ربطی ندارد.

گزارشگر آژانس باختر مینگارد؛ امارت اسلامی افغانستان حمله به سه روحانی در حرم امام رضا در شهر مشهد ایران را تقبیح  کرده است.

دو روز قبل سه روحانی در حرم زیارت امام رضا در شهر مشهد ایران با چاقو مورد حمله قرار گرفتند که در این حادثه یک نفر کشته شد٬ مقام‌های ایرانی این حمله را «تروریستی» خوانده‌اند.

مسوولان امنیتی ایران مدعی اند که ضارب را بازداشت کرده اند و از او به نام عبدالطیف مرادی یاد کرده اند که ۲۱ ساله بوده٬ اوزبک ‌تبار است٬  یک سال پیش از طریق پاکستان به ایران وارد شده است و شهروند افغانستان است.

مقام های ایرانی همچنان گفته اند که برعلاوه عبدالطیف مرادی شش نفر دیگر را نیز بازداشت کرده اند که دو تن شان برادران مرادی اند.

این حادثه و این بازداشت ها این نگرانی را در میان افغان های مهاجر در ایران به بار آورده است که به تعقیب این حادثه٬ بد رفتاری با مهاجران افغانی در تمامی ایران بیشتر خواهد شد و نظر به تجربۀ تلخ که افغان های مهاجر در ایران از بد رفتاری پولیس و نهاد های دیگر ایرانی دارند٬ این نگرانی موجه است.

با آن که تاکنون افغان بودن ضارب در سطح یک ادعا است مگراین که اعلام می دارند ضارب افغان است زمینه را برای اذیت ملیون ها افغان دیگر که در ایران زندگی می کنند مساعد کرده اند٬ قبل از این نیز افغان های مقیم ایران برعلاوه نهاد های امنیتی و شهر داری ها در ایران از سوی گروه افراطی و اشخاصی که نسبت به افغان ها بدبینی های واضح دارند اذیت شده اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز چهارشنبه، ۱۷ حمل، با انتشار توییتی گفته است که این حمله ربطی به افغان‌ها و افغانستان ندارد.

افغان ها طرفدار محاکمه شخص ضارب صرف نظر از وابستگی های نژادی او اند مگر نباید این حادثه زمینه اذیت مهاجران افغان در آن کشور را مساعد کند.

این در حالی است که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی قبل از این واقعه از دولت ایران خواسته بود که مهاجران افغان ساکن ایران را مورد “آزار و اذیت” قرار ندهند.

او در گفت وگو با بی‌بی‌سی یاد آور شده بود “به ما گزارش‌هایی رسیده که افغان‌ها در ایران با برخورد نادرست مواجه هستند… از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم آنچنان که در گذشته از مهاجرین افغان مهمان‌نوازی کردند این روزها نیز آن‌ها را آزار و اذیت نکنند“.

سخنگوی امارت اسلامی افزوده است  که به مهاجران افغان در ایران اجازه داده شود که “با اختیار خود به کشورشان برگردند.”

او همچنان گفته است که امارت اسلامی “از کانال‌های دیپلماتیک” این موضوع را با مقام‌های ایرانی در میان گذاشته‌ است.

باید گفت: افغان ها امید وار اند که مهاجران افغان در ایران دستآویز برنامه های سیاسی نشوند.  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا