اخباراقتصاد

حاصلات بادام در سمنگان افزایش یافته است

 شهر ایبک/ 23 سنبله/ باختر

تاجران میوه خشک درشهر ایبک مرکز سمنگان می گویند به دلیل تحولات در کشور نرخ میوۀ خشک به خصوص بادام بیست درصد کاهش یافته است.

 آدم خان امیری تاجر میوه خشک درشهرایبک مرکز سمنگان به خبرنگار محلی آژانس باختر گفت که امسال نرخ بادام نسبت به سال قبل به دلیل تحولاتی که در افغانستان به وجود آمده است در بازارهای داخل وخارج کشور کاهش یافته است واز سویی هم حاصلات آن به مقایسۀ سال قبل افزایش یافته است.

او گفت همین اکنون درشهر ایبک هفت کیلوگرام بادام از یکهزار وهشتصدافغانی تا  شش هزارودوصد افغانی از نزد باغداران خرید می شود در حالیکه در سال گذشته یک سیر بادام از یکهزار افغانی تا هشت هزارافغانی به فروش می رسید.

وی افزود که چهل درصد محصولات بادام سمنگان در بازار های داخل به مصرف می رسد و شصت در صد آن به هند ، ترکیه ، پاکستان وامارات متحده عربی صادر می شود.

او گفت که درسمنگان چندین نوع بادام وجود دارد که به نام های ستار بایی ، خیرالدینی ، شکور بایی ، قمبری ، مروجی ، صندوقی ، کاغذی ، سنکگ یاد می شود  که خوب ترین آن ستار بایی است واین بادام در بین مردم به نام شاه خوری مشهور است .

همچنان نجیب الله خرم مدیر ترویج ریاست زراعت سمنگان کاهش نرخ بادام را تایید کرد و گفت که در مرکز وولسوالی های حضرت سلطان وخرم سارباغ آن ولایت پنج هزار هکتار زمین، باغ های بادام موجود است .

 گفتنی است که فرهنگ باغداری در سمنگان اکنون به یک رقابت سالم در میان باغداران مبدل شده است وتجربه نشان داده است که درختان بادام در مقابل کم آبی از مقاومت خوبی برخوردار است ومی تواند  در 20 تا 35 درجه سانتی گرید حرارت رشد و نمو کند و حاصل بشتر بدهد .

محفوظ حمیدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا