اخباراقتصاد

حاصلات تربوز وخربوزه دربغلان افزایش یافته است

 پلخمری/ 17 سنبله / باختر

 حاصلات خربوزه و تربوز در بغلان امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

ولی امرخیل؛ مسوول بخش خبری ریاست زراعت بغلان امروزبه آژانس باختر گفت:  امسال بیش ازهفت هزارو پنجصد هکتار زمین در بغلان تربوز وخربوزه کشت شده بود که بیش ازیکصدوپنجاه وهفت هزار متریک‌ تن خربوزه و تربوز حاصل برداشته شده است.

امرخیل افزود که فالیزکاران بغلان، علت اصلی افزایش درحاصلات خربوزه و تربوز را کسب تجارب آنان بامیتودها وروش های جدید زرع تربوز وخربوزه و استفاده از تخم های اصلاح شده در آن ولایت می‌دانند.

غلام حسن رضایی یک فالیزکار خربوزه در دندِغوری پلخمری با ابراز خرسندی از ازدیاد حاصلش گفت:  خدا را شکر که امنیت تامین شد و من توانستم حاصلاتم را بارگیری وبه کابل و دیگر شهر ها به فروش برسانم و مفاد خوب هم به دست آوردم.

عبدالقهار ستارى آمر امور زراعتى ریاست زراعت بغلان گفت: درنتیجۀ تلاش های مداوم توانستیم که مگس خربوزه را ازبغلان نیزریشه کن کنیم.

وی افزود که خربزه و تربوز بغلان به خصوص ولسوالی بغلان مرکزى، یک محصول مفید است و بیشتر دهقانان درآن ولسوالی از کود کیمیایی یوریا و دی، پی ، آ و دوای زراعتی در فالیزهای تربوز و خربوزه استفاده می‌کنند.

به گفتۀ وی طعم خربوزه و تربوز بغلان نیز نسبت به تربوز وخربوزۀ  سایرولایت ها متفاوت است وبه همین علت تربوز و خربوزۀ بغلان به پاکستان نیزصادر می‌شود.

محفوظ حمیدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا