اقتصاد

حاصلات عسل درافغانستان به دوهزاروپنج صد تن افزایش یافت

کابل /۲۰ حمل/ باختر
افغانستان امسال نزدیک به دوهزاروپنج صد تن عسل تولید داشته است که این رقم افزایش نسبی در تولید این خوارکه را نشان می دهد.
آمارهای ریاست احصائیه و معلومات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۹ خورشیدی، دو هزار و ۴۹۰ متریک ‌تٌن عسل در مرکز و ولایات افغانستان تولید شده است.
درحالی که این رقم در سال پار به دوهزارودوصد تن رسیده بود.
پکتیا با تولید ۸۹۹ تُن عسل در صدر قرار گرفته است و به دنبال آن ولایت‌های ننگرهار با پنج‌صد تُن و خوست با ۴۱۶ تُن، از مهم‌ترین تولیدکنندگان عسل در کشور اند.
هم‌چنان هرات، لغمان، بدخشان، کندز و بامیان نیز در فهرست عمده‌ترین ولایت‌های تولیدکننده عسل قرار دارند.
به اساس آمارارائه شده، در حال حاضر، شش‌هزار و ۷۵۷ فارم بزرگ و کوچک زنبورداری در سراسر کشور وجود دارند که بیشترین آن در بادغیس، هرات، بدخشان، پکتیا، کندز، دایکندی، بامیان، لوگر، سرپل، فراه، میدان وردک، کاپیسا، تخار، بغلان و خوست قرار دارند. بادغیس با داشتن ۷۲۲، هرات با ۵۹۳، پکتیا با ۵۵۰ و بدخشان ۵۲۶ فارم زنبورداری در صدر جدول پرورش زنبور عسل قرار دارند.
آغا محمد قربانی که درخواهان بدخشان فارم های زنبورداری دارد به آژانس باخترگفت که امسال به نسبت نیاز بیشتر بازارها، عسل بیشتری تولید کرده است و توانسته است پول خوبی به جیب بزند.
تیمورشاه زنبوردار در پکتیا اما ازحکومت می خواهد که زمینۀ صادرات عسل تولیدی شان به بازار های جهانی را فراهم کند تا بیشتر ازپیش پول به دست آورد.
زنبورداری به عنوان یک شغل پر درآمد، در حال رشد است و محصولات آن بازار خوب داخلی و خارجی دارد.
یک کیلو عسل خالص در بازارهای داخلی از ۵۰۰ تا دوهزار افغانی نظر به نوعیت آن به فروش می‌رسد.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا