سیاست

حامد کرزی: باور دارم لویه جرگه عنعنه یی چنان مشوره بدهد که برای ما حیثیت راهنما را داشته باشد

حامد کرزی، رییس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان در بیانیه رادیویی اش بر اهمیت تاریخی لویه جرگه عنعنه یی تماس گرفته، ابراز امید کرد تا مشوره های لویه جرگه عنعنه یی کنونی در مسایل مطرح کشور حیثیت راهنما را داشته باشد.

به گزارش آژانس اطلاعاتی باختر، رییس جمهور در بیانیه پانزده روزه که از طریق رادیوی ملی افغانستان دیشب پخش گردید، گفت ” بسیار خرسندم که به استعانت خداوند متعال و با همکاری بی دریغ مردم خود یک جرگه عنعنه یی دیگر را تدویر کردیم که به روز چهارشنبه افتتاح گردید.

جرگه در تاریخ افغانستان یک عنعنه قابل باور، اعتماد و بی نظیر میباشد که مثال آن در جهان وجود ندارد.

مردم کشور ما همیشه در لحظات بسیار مهم و حساس تاریخ روی بعضی مسایل ملی، مملکتی و بخاطر بحث و مشوره بالای مسایل سرنوشت ساز لویه جرگه را دعوت کرده اند و به اساس مشوره ها و فیصله های لویه جرگه در حل مشکلات و مسایل پیش آمده کشور، راه حلی را مشخص ساخته است.”

رییس جمهور ابراز داشت که ” در این لویه جرگه از هر ولایت کشور علمای معزز دینی، روحانیون، موسفیدان اقوام، اعضای شورای ملی، استادان پوهنتون ها، معلمان، فرهنگیان و

نماینده های سایر اقشار و اصناف اجتماعی اشتراک کرده اند و امروز باز هم کشور، در یک مرحله حساس تاریخ قرار دارد. سه سال بعد قوای بین المللی از افغانستان بیرون می شوند در چنان یک حالت ما با چگونه مشکلات روبرو خواهیم بود، امنیت، تهدید های منطقه یی، بازسازی اقتصادی، و کمک جامعه جهانی چگونه و در چه حالت خواهد بود، با توجه به همین سوالات افغانستان با برخی از کشورهای جهان بالاخص با ایالات متحده امریکا پیرامون همکاری های استراتیژیک مذاکره مینماید. و به خاطر انتخاب اهداف و چگونگی شرایط همکاری استراتیژیک، مشوره با مردم ضروری بود و به همین ترتیب پس از شهادت استاد برهان الدین ربانی شهید صلح و رییس پیشین شورای عالی صلح از جانب افغانستان تلاش های تامین صلح با چه مشکلاتی روبرو شد.

تعیین روش آینده جریان صلح هم یک مشوره ملی را نیاز است.

به همین ترتیب ما لویه جرگه عنعنه یی را دعوت کردیم و همین دو موضوع را برای بحث و مذاکره در آن پیشکش نمودیم تا در این دو مورد به ما مشوره های شانرا ارایه کنند.

و ” من در مراسم افتتاح جرگه در صحبت هایم پیرامون این دو مورد معلومات ارایه کردم.”

حامد کرزی در این بیانیه رادیویی همچنان گفت همکاری استراتیژیک ما با کشورهای مختلف جهان و روابط ما با کشورهای خارجی به ضرر هیچ کشور دیگر نمی باشد ما خطوط سیاست ملی خود را چنان عیار کرده ایم که از همه مهمتر برای منافع ملی ما مهم است و منافع ملی دیگران را احترام مینماییم و برای هیچ کسی اجازه نمی دهیم که با استفاده از خاک و رابطه ما منافع دیگران را متضرر کند.

رییس جمهور خاطر نشان کرد، آرزو دارم که نتیجه جلسات لویه جرگه عنعنه یی به خیر و فلاح مردم ما باشد.مردم افغانستان چشم براه نتایج جرگه میباشند.

باور دارم که لویه جرگه عنعنه یی با در نظرداشت مصالح عالی و منافع ملی چنان مشوره بدهد که در همین موارد خاص برای ما حیثیت راهنما را داشته باشد.

و موفقعیت جرگه را از در بار خداوند متعالی خواهانم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا