اخبارامنیتTOP

حضور سنگین القاعده در بدخشان

۶۰۰ خارجی  در ۴ گروه در بدخشان علیه نیروهای دولتی افغانستان در جنگ اند

کابل/ ۲۰  قوس/ باختر

یک نمایندۀ بدخشان در ولسی جرگه هشدارمی دهد که وضعیت امنیتی این ولایت در حال بدتر شدن است،او حضور صدها شهروند خارجی را که وابسته به القاعده اند عامل ناامنی بدخشان می داند.

مولوی ذبیح الله عتیق نمایندۀ مردم بدخشان در ولسی جرگه به خبرنگار آژانس باختر گفت: القاعده حضورسنگین در بدخشان دارد، جا به جایی افراد القاعده در این ولایت راهبردی که با سه کشور«پاکستان،چین و تاجکستان» سرحد دارد تصادفی نیست، اخلال امنیت و دسترسی القاعده به ولایت سین‌کیانگ چین، آسیای میانه، قفقاز وروسیه است،بدخشان دهلیز عبوراین هراس افگنان ازچترال پاکستان به آسیای میانه انتخاب شده است.

او گفت پنج روز پیش گروهی از افراد مسلح که بالای ولسوالی نسی حمله کردند، همه افراد جماعت انصارالله و شهروندان تاجکستان بودند، همچنان افراد جماعت انصارالله جندی پیش شماری از اسرای اردوی ملی را در یکی از ولسوالی های بدخشان سر بریدند.

مولوی ذبیح الله عتیق به ادامه گفت که در کنار ششصد تا هفتصد نفر ازهراس افگنان خارجی،یک صدو چهل خانواده آنان شامل زنان و کودکان  نیز در کنار شان بسر می برند.

او هشدار می دهد که حضور هراس افگنان خارجی در بدخشان روز افزون است و تهدید جدی نه تنها در برابر امنیت افغانستان اند بل تهدیدی در برابر امنیت آسیای میانه نیز اند.

تنها این عضو  ولسی جرگه نیست که از حضور اعضای القاعده در کنار طالبان در بدخشان سخن می گوید، مقامات محلی بدخشان نیز تائید کرده اند که حدود ششصد هراس افگن خارجی در کنار طالبان در این ولایت حضور دارند ونه تنها تهدیدی برای امنیت مناطق شمالشرقی افغانستان اند بل  تهدیدی برای کشور های آسیای میانه نیز اند.

مسوولان محلی این ولایت گفته اند که این هراس افگنان شهروندان کشورهای چین، تاجکستان، ازبکستان و چچین روسیه اند که در کنارطالبان علیه نیروهای امنیتی افغانستان در جنگ اند ومی کوشند جغرافیای فعالیت شان را به آسیای میانه ، روسیه و چین گسترش دهند.

اعضای القاعده که در کنار طالبان در بدخشان افغانستان در جنگ اند وابسته به چهار گروه تروریستی «جماعت انصارالله، حرکت اسلامی ترکستان شرقی، حرکت اسلامی اوزبکستان و امارت اسلامی قفقاز » است، همه این گروه ها باالقاعده  پیوند دارند. به گفته شماری از وکلای بدخشان و مسوولان محلی این ولایت، هدف و برنامۀ این گروه ها بیشتر بر کشور های خود شان تمرکز دارد، مگر ایستادگی نیروهای دفاعی و امنیتی افغان در برابر این گروه ها باعث شده است که نتوانند به کشور های خود بروند، بل در کنار طالبان در برابر نیروهای امنیتی افغانستان در جنگ شوند،نه تنها جنگ، بل همراه با طالبان،  این هراس افگنان خارجی در ولسوالی‌های جرم ، وردوج، نسی، مایمی، راغستان … بدخشان درتاراج و دزدی منابع طبیعی و معادن افغانستان نیر دست دارند.

تنها در ولسوالی راغستان که هم مرز با تاجکستان است حدود۲۰۰ تن از اعضای جماعت انصارالله در استخراج معادن طلا نقش برجسته‌یی دارند.

سخنگوی والی بدخشان در مصاحبه یی با آژانس خبری خارجی تائید کرده است « حدود چهارصد تا پنجصد  هراس افگن و بالاتر آز آن در بدخشان فعالیت می‌کنند که از کشورهای تاجکستان، چین، ازبکستان اند“.

به گفته وی، هراس افگنان خارجی نقش مستقیم و فعال در رهبری جنگ دارند و روابط خوب با طالبان در بدخشان دارند و هراس افگنان خارجی از سال‌های زیادی در بدخشان فعالیت دارند و مرکز آنان درۀ خستک ولسوالی جرم است.

این گفته ها نمایانگر ادامۀ رابطه میان طالبان و القاعده است در حالی مطابق به توافق نامه دوحه که میان امریکا و طالبان امضا شده است، این گروه متعهد به قطع رابطه با تمام گروه های تروریستی به خصوص القاعده است مگر نشانه های زیادی از رابطه طالبان با القاعده در بخش های متعدد افغانستان وجود دارد که بدخشان یک نمونۀ از آن است.

مقام ها در ولایت های دیگر افغانستان کندز، سرپل،جوزجان، فاریاۤب، بادغیس، کنر، نورستان، هلمند… از حضور شهروندان خارجی که بیشتر اعضای القاعده اند در افغانستان خبر داده اند.

در جریان ماه گذشه هجری خرشیدی چهار عضو رده اول القاعده در غزنی، فراه٫ ننگرهار در حالی کشته شدند که در کنار طالبان علیه نیروهای افغان در جنگ بودند.

تنها مقام های افغان نیستند که از حضورافراد القاعده در کنار طالبان سخن می گویند،سازمان ملل، ناتو و نهاد های دیگر خارجی به شمول پنتاگون از ادامۀ رابطه میان طالبان و القاعده سخن گفته اند. یعنی امریکا که خود توافق نامۀ صلح با طالبان را امضا کرده است و قطع رابطه میان القاعده و طالبان یک شرط این توافق نامه است،می داند که طالبان همچنان با القاعده رابطه دارد مگر واکنش امریکاییان محدود و مقطعی بوده است، نادیده گرفتن این رابطه از سوی امریکا خود پرسش برانگیز است.صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا