سیاستاخبار

حمدالله محب: باید با همه جناح‌های طالبان صلح شود

 کابل/ 28 حمل/ باختر

 حمدالله محب  مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری در کنفرانس رایزنا ۲۰۲۱ گفت، طالبان اکنون به چهار جناح تقسیم شده ‍‌اند که هر کدام به نوبه خود برای رسیدن به قدرت می‌جنگند بناءً  باید با همه جناح های طالبان صلح شود.

در حالی  که طالبان تطبیق توافق‌نامه دوحه را به معنی ختم جنگ در افغانستان می‌دانند، حمدالله محب  می‌گوید برای پایان دادن به جنگ در افغانستان، تنها با گروه طالبان نه بل با سه گروه دیگر نیز باید توافق صورت گیرد.

حمدالله محب  در کنفرانس زنده رایزانا که جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و جی شنکر وزیر امور خارجۀ هند نیز حضور داشتند گفت: “جناح‌هایی در داخل طالبان وجود دارد که هر کدام می‌خواهند به قدرت برسند. اگر صلح برقرار شود، باید با همه جناح‌ها باشد، نه فقط جناح ملابرادر در دوحه، باید ملایعقوب، شبکه حقانی و گروه هلمند برای گفت وگوهای صلح با ملا برادر یکجا شوند.”

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان  چند گونگی طالبان را رد کرده است و بر یک‌پارچگی شان تاکید می کند.

او افزود که نیروهای افغان پس از عقب‌ نشینی نیروهای خارجی قدرت کافی برای حفظ امنیت دارند و دولت افغانستان در حال کار با شرکای بین‌المللی برای خروج نیروهای خارجی است.

به گفتۀ مشاورامنیت ملی ریاست جمهوری، طالبان فرصت خوبی برای گفت وگو و تبدیل شدن به بخشی از جامعۀ افغانستان را دارند.

جواد ظریف وزیر امور خارجۀ ایران دراین کنفرانس گفت :” طالبان نباید بخواهند به دهۀ نود بازگردند، آنان باید برای ختم جنگ روان در افغانستان با مردم گفت وگو کنند”.

او افزود: “طالبان باید اکنون با دولت افغانستان، افغانان و گروه‌های مختلف در این کشور گفت وگو کنند و گفت وگوهای جامع نیز باید انجام شود. اگر در انتظار ایجاد یک خلای احتمالی استند و سپس طالبان به این فکر می‌کنند که این خلا را پُر کنند، این یک فاجعه است و زمینۀ آغاز یک جنگ را فراهم می‌کند که ما و کشورهای منطقه حوصله آن‌را نداریم.”

جواد ظریف افزود که روند صلح باید به رهبری افغانستان، تحت کنترول افغانستان و با حمایت کشورهای منطقه باشد.

جی شنکر وزیر خارجۀ هند با اشاره به تصمیم اخیر جو بایدن رییس جمهور امریكا مبنی بر عقب نشینی همه نیروها از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر گفت كه همه باید در این زمینه به افغانستان كمك كنند.

جی شنکر افزود: “تصمیم اخیر بایدن جمهور رییس یک قدم بزرگی است که افغانستان را به یک مسیر مشخص هدایت می‌کند. همه باید در این راه افغانستان را یاری کنیم تا ببینیم مسیر درست است و به نفع افغانستان است.”

خروج نیروهای خارجی قرار است از اول ماه می آغاز شود و در ماه سپتامبر پایان یابد اما مشخص نیست که آیا توافق صلح بین طالبان و دولت افغانستان حاصل خواهد شد یا خیر؟ ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا