سیاستاخبارامنیت

حمله به قاضیان زن واکنش های ملی و بین المللی را به همراه دارد

کابل / 29 جدی/ باختر

ایجاد وحشت ودهشت ا زجمله اهداف گروۀ طالبان درطول جنگ های تحمیل شده بر مردم است.

 این گروه به خاطر برآورده شدن این اهداف  همواره به انفجار، انتحار، کشتار افراد ملکی و به آتش کشیدن مکاتب و مساجد روآورده اند.

رییس جمهوری حمله برقاضیان زن درکابل را نکوهش کرد وگفته  است که حمله تروریستی بالای هموطنان بی دفاع ما خشونت دربرابر آنان ،مخالف ارشادات اسلامی و روحیۀ صلح ودرتضاد با اجماع ملت افغانستان است .

سرور دانش معاون دوم رییس جمهوری می گوید: دراین اواخرقتل های هدفمند یکی دیگراز ابزارقدرت نمایی این گروه است  که هرروز هموطنان ما شاهدان است. گرچه خشونت در برابر انسان ها به خصوص زنان از لحاظ ارشادات دین اسلام و غیرت افغانی جواز ندارد اما کوردلان واجیران اجنبی دیروز بر موتر حامل چهار زن که قصد رفتن به وظیفه را داشتند و درهیچ معامله یی سیاسی دخیل نبودند به خاطر نفقه اولادشان باید کار می کردند، حمله کردند و انان را به گلوله بستند که دو تن آنان  به شهادت رسید و دوزن دیگرو دریور موتر را زخمی کردند و خود از محل حادثه فرار کردند.

 این عمل غیر اسلامی و انسانی آنان واکنش های داخلی و خارجی را به همراه داشت. رییس جمهورغنی : استادسرور دانش در واکنش به این حمله تروریستی بر قاضیان زن در کابل گفته که طالبان به هیچ اصل انسانی پابندی ندارند و همچنین بر مواضع ضد انسانی خود خویش اصرار می ورزند.

کمیسیون حقوق بشر ، جامعه مدنی و امورزنان مجلس نمایندگان به شهادت رسیدن وزخمی شدن قاضیان زن دیروز درکابل چنین واکنش نشان داده اند.

مردان مسلح موترسایکل سوار با ضرب گلوله دوقاضی زن را شهید و دوقاضی دیگر را زخمی کردند ، درکشوری که رسیدن به درجه قضاوت برای یک زن چالش های بی شماری دارد این حمله هراس افگنانه زیان سنگین و جبران ناپذیری بردستگاه قضایی کشور و حضور اجتماعی زن به شمار می آید.

همچنان این کمیسیون گفته که تصورکنید زنی که به چنین جایگاهی رسیده است چه تابوهایی را شکسته است که  توانسته است  برمسند قضاوت بنشیند.

این کمیسیون از ارگان های امنیتی خواسته است که عا ملان این حادثه را شناسایی کنند و به پنجۀ قانون بسپارند و از وزارت داخله خواستند تا در قسمت تامین امنیت کار کنان زن تلاش کند تا بیش از این زنان قربانی تروریزم نشوند.

سفارت امریکا در کابل نیز ترور دو قاضی زن را درشهر کابل تقبیح کرده است.

راس ویلسون سفیر سفارت امریکادرکابل حمله برقاضیان زن در کابل را به گروه طالبان نسبت داده است او درکنار این که خواستار رسیدگی سریع به این موضوع شده است درتویتی نوشته “طالبان باید بدانند که چنین اعمالی که این گروه مسوول آن اند جهان را خشم گین می کند و اگر قراراست که صلح چنین به افغانستان بیایید باید متوقف شود”.

داکتر اور ځلا نعمت فعال حقوق زن درکنار تقبیح ترورهای هدفمند می گوید که آیا زحمات یک انسان برای کار وخدمت آبرومندانه چنین نتیجه درقبال دارد.

 وی می افزاید ، 5500زندانی که آزاد شدند مسوولیت چنین حملات را به عهده دارند.

 اور ځلا می گوید قضات ، څارنوالان ووکلای مدافع همه بخش مهمی از سیستم حکومتداری اند.

شکریه جلالی فعال مدنی وعضو شبکه زنان افغان دررابطه به چنین حملات می گوید: با افزایش حملات نگرانی ها هم افزایش یافته است و زمانی که موضوع با مسوولان مطرح می شود آنان به شکل از اشکال وانمود می کنندکه دروضعیت جنگی قرارداریم و این اتفاقات واقع می شود وبیشتر هم خواهد شد.

 این فعال مدنی میګوید  طالبان برای امتیاز گیری وضعیت را چنین کرده اندکه  اعتماد مردم نسبت به دولت ازبین برود و مردم به تنگ بیایند و حاضر به هرگونه تعامل شوند.

 ثریا راشیدفعال مدنی می گوید مقامات مسوول همواره درقبال قتل های هدفمند باارسال پیام رویداد را تقبیح کرد آنرا خلاف موازین دین اسلام می خوانند درحالیکه این پیام مقامات کشورهای بیرون هم به آدرس متضرران می فرستند و اعمال تروریستی را نکوهش می کنند.

 هرگاه مقامات مسوول وظایف خود را درمقابل ملت بدانند هوشیارتر ازگذشته عمل کنند برای دشمن چنین فرصت مهیا نمی شود.

شهروندان می گویند: مقامات از رییس جمهور گرفته تا وزیر ، وکیل ، رییس خودشان دربین حصارهای سنگین محافظت می کنند و اولادهای شان درخارج کشور به سرمی برندُغم مردم بیچاره راکی دارد.ختم/ ماری نبردآئین ……ک….م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا