اخبارجهان

خروج امریکا از افغانستان؛ هنوز جزئیات کار نهایی نشده است

واشنگتن/ صدای امریکا/ 29حمل/ باختر

چند روز پس از اعلام برنامهٔ خروج سربازان امریکایی از افغانستان، خبرنگار بخش امنیت ملی صدای امریکا گزارش کرده است که مسوولان اردوی امریکا هنوز جزئیات چگونگی خروج از افغانستان را نهایی نکرده اند.

هم اکنون بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان حضور دارند و براساس برنامه یی که جو بایدن، رییس جمهور امریکا اعلام کرد، تا ۱۱سپتمبر امسال تمام این سربازان باید به امریکا باز گردند.

با این حال، جف سلدن، خبرنگار بخش امنیت ملی صدای امریکا می‌گوید که مقامات وزارت دفاع هنوز در مورد جزئیات این برنامه توضیحاتی نداده اند.

مقامات هم‌چنان از احتمال اعزام موقتی سربازان بیشتر به افغانستان، برای تسهیل خروج نیروهای امریکایی از این کشور حرف زده اند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا در مورد احتمال اعزام سربازان بیشتر به افغانستان گفت: ” با نزدیک شدن زمان خروج، جزئیات بیشتری بدست خواهیم آورد، اما این موضوع کاملا غیرممکن نیست”.

کربی افزود: “هنوز کاملا نمی‌دانیم، اما به نظرم منطقی است که در زمینهٔ لوژستیک و مسایل فنی به کمک نیاز خواهیم داشت. شاید برای حفاظت سربازان نیز به نیروی بیشتری نیاز باشد.

براساس برنامهٔ بایدن، روند خروج سربازان امریکایی از افغانستان قرار است از اول ماه می آغاز شود. علاوه بر سربازان امریکایی، حدود هفت هزار سرباز ناتو نیز تا یازده سپمتبر افغانستان را ترک خواهند کرد.

گروه طالبان به تاخیر خروج سربازان امریکایی واکنش نشان داده اند و تهدید کرده اند که خشونت‌ها را در افغانستان بیشتر خواهند کرد.

براساس توافقی که میان امریکا و طالبان در دوحه امضا شد، باید تمام سربازان امریکایی در تاریخ اول ماه می افغانستان را ترک می‌کردند.

اما وزارت دفاع امریکا در واکنش به تهدید طالبان گفت که اگر حمله‌یی به سربازان امریکایی صورت بگیرد، این نیروها جواب قاطع خواهند داد.

سخنگوی پنتاگون گفت: “ما تهدیدهای‌شان را دیده ایم و سهل‌انگاری خواهد بود اگر آن را جدی نگیریم. ولی برای طالبان هم مهم است که حرف‌های رییس جمهور و وزیر دفاع را جدی بگیرند. هر دو گفته اند که هرگونه حمله به سربازان امریکایی در آستانهٔ خروج، با واکنش شدیدی روبرو خواهد شد.

کربی هم‌چنان تاکید کرد که خروج سربازان امریکایی از افغانستان، به معنای قطع حمایت از این کشور نیست.

حکومت امریکا تعهد کرده است که حقوق نیروهای امنیتی افغانستان را کماکان بپردازد و به حمایت مالی از نیروهای هوایی این کشور ادامه بدهد. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا