سیاستاخبارجهان

خلیلزاد: اگر طالبان سازش نکنند با جبهۀ جمهوریت می‌ایستیم

واشنگتن/ وی او ای/18 ثور/باختر

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان می‌گوید در صورتیکه طالبان صلح و سازش را انتخاب نکنند، امریکا در کنار افغان‌های که برای حفظ جمهوریت تلاش می‌‌کنند، خواهد ایستاد.

 خلیلزاد ناوقت روز جمعه  در رشته پیام‌هایی در صفحۀ تویترش نگاشته است: “اگر طالبان صلح و آینده مبتنی بر اجماع و سازش را انتخاب نکنند، در آن صورت ما در کنار افغان‌هایی خواهیم بود که برای حفظ جمهوری تلاش می‌کنند.”

خلیلزاد همچنان “وحدت سیاسی جمهوری” را به هدف برقراری صلح و ثبات در این کشور ضروری دانسته است.

نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا برای مصالحۀ افغانستان همچنان گفته است که اجماع بی‌نظیر برای صلح در این کشور به وجود آمده است، اجماعی که به باور  خلیلزاد، توافق از راه گفت وگو، پایان خشونت‌ها و رد تلاش‌ها برای راه حل نظامی را حمایت می‌کند.

او بار دیگر از طرف‌های درگیر و به ویژه رهبران افغان خواسته است که باید از فرصت پیش آمده برای پایان جنگ ۴۰ ساله در این کشور استفاده کنند و با هم مذاکره کنند.

خلیلزاد افزوده است: “اجماع بین‌المللی تنها در مورد صلح خلاصه نمی‌شود، بلکه با ورود افغانستان به مرحلۀ جدید، جهان همچنان در پشتیبانی از این کشور ثابت‌قدم می‌ماند.”این در حالی است که روز گذشته نمایندگان ویژهٔ اتحادیه‌ اروپا، ناتو، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ناروی، بریتانیا و امریکا در اعلامیهٔ مشترک از طالبان خواستند تا حملات اعلام نشدۀ بهاری خود را متوقف کنند.

آنان حملات علیه غیر نظامیان را تقبیح کرده اند و نمایندگان ویژه این کشور‌ها خواستار توقف فوری ترورهای هدفمند علیه رهبران جامعه مدنی، روحانیون، خبرنگاران، کارمندان رسانه‌یی، مدافعان حقوق بشر، کارمندان صحی و غیرنظامیان شده اند.در بیانیه همچنان از طرف‌های درگیر خواسته شده است که اقدامات فوری و ضروری را جهت کاهش خشونت و ایجاد فضای مناسب برای رسیدن به یک توافق سیاسی اتخاذ کنند.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا