سیاستاخبار

خواست وزارت امور خارجه  کشوراز پاکستان٬طالبان را به عملی کردن تعهدات شان وا دارید

کابل /  ۵  دلو / باختر

وزارت امور خارجه  از پاکستان خواسته است که طالبان را وادار به عملی کردن تعهدات شان کند.

به گزارش آژانس باختر: وزارت امورخارجه امروز با نشر اعلامیۀ از پاکستان خواسته است طالبان را وا دارد که تعهدات شان را عملی کند. 

این اعلامیه‌ در واکنش به اظهارات اخیرمحمود قریشی صادر شده است که از امریکا خواسته است که به توافق دوحه متعهد بماند.

وزارت امور خارجه گفته  است:دولت افغانستان به منظور دستیابی به صلح پایدار درکشور از کوشش‌های تمامی طرف‌هایی که از روند صلح افغانستان صادقانه حمایت می‌کنند، قدردانی می‌کند.

در اعلامیه آمده است که  افغانستان از طرف‌های دخیل در روند صلح توقع دارد که تعهدات خویش را در راستای رسیدن به صلح عملی کنند.

وزارت خارجه گفته است “ما از دولت پاکستان و همه شرکای بین‌المللی‌مان توقع داریم که طالبان را به عملی‌ کردن تعهدات ‌شان برای کاهش‌ خشونت‌ها، تأمین آتش‌بس سراسری و قطع رابطه با گروه‌های تروریستی وادار کنند که زمینه برای گفت وگوهای معنادار صلح و رسیدن به توافق سیاسی هموار شود.”

در اعلامیه تذکررفته است: دولت جمهوری اسلامی افغانستان با رهایی بیش از شش‌هزار زندانی طالبان، اعلام آمادگی برای تأمین آتش‌بس فوری و سراسر و شرکت در گفت وگوهای صادقانهٔ صلح، مهمترین اقدامات لازم را برای اعتمادسازی و هموارکردن راه برای دستیابی به توافق جامع سیاسی عملی کرده است.

اما؛ طالبان نه‌تنها به تعهدات خود برای کاهش‌ خشونت‌ها و رفتن به سوی آتش‌بس سراسری عمل نکرده اند، بل خشونت‌ها را به‌گونهٔ بی‌سابقه‌یی افزایش داده اند دست به قتل‌های هدفمند زده اند و چالش‌های تازۀ را در مسیر مذاکرات معنادار و رسیدن به صلح پایدار خلق کرده اند.

باید گفت که  محمود قریشی وزیر خارجۀ پاکستان بعد از انجام مراسم تحلیف رییس جمهوری جدید امریکا گفت: «حکومت جدید امریکا باید به توافقنامۀ دوحه میان امریکا و طالبان، متعهد بماند.»

این درحالیست که نامزد وزارت خارجۀ امریکا گفته است که دولت جوبایدن توافق نامۀ صلح  با طالبان را بازنگری خواهد کرد. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا